RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Venter spent

Prosjektet med lav miljøfartsgrense på riksvei 4 er nå halvveis. Statens Vegvesen venter spent på resultater.

Groruddalen: Statens vegvesen er nå halvveis i prøveprosjektet med miljøfartsgrense på Trondheimsveien. Siden november i fjor har fartsgrensen på strekningen fra Sinsenkrysset til Grorud vært satt ned fra 80 til 60 kilometer i timen. Dette skal bedre luftkvaliteten i Oslo.
Vi er veldig spente på resultatet av prosjektet, sier overingeniør Live Hesthagen i Statens vegvesen. Det er NILU (Norsk institutt for luftforskning) som tar prøver og analyserer hva slags effekt miljøfartsgrensen har hatt.
Vi må se an hva NILU sier. De sammenlikner prøvene i år med fjoråret, da hastigheten ikke var nedsatt, sier Hesthagen.
Rapporten skal være ferdig i løpet av høsten 2005. Da kan vi se an om fartsgrensen skal bli permanent. Vi kan ikke si noe om fremtiden nå, men det blir spennende å se.
Den nye fartsgrensen har ført til at gjennomsnittsfarten på strekningen har gått ned til 70 kilometer i timen, og det er vegvesenet svært fornøyd med. Men de har også satt opp en fartsmåler ved Linderud, siden gjennomsnittsfarten er høyere enn fartsgrensen på 60.
Hesthagen presiserer at nedsatt fartsgrense gjelder piggdekksesongen, det er lite trolig at det vil gjelde for hele året. 10. april, når piggdekksesongen er over, settes altså fartsgrensene opp igjen.
Det kan bli aktuelt å innføre miljøfartsgrense på flere av innfartsårene til Oslo, men det er altså avhengig av hva dette prosjektet viser, sier hun.
Hva slags tilbakemeldinger har dere fått?

I begynnelsen fikk vi endel henvendelser, både positive og negative. Men nå har det gått seg til litt, folk vet hva prosjektet går ut på, avslutter Hesthagen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere