RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så nær, men likevel så langt unna. Ingrid Flåta (fra venstre), Jens Jørgen Patterson, Kristin Tonay Berg og Anders Taucher må konstatere at trikken stopper en meter fra Øraker stasjon. Foto: Vidar Bakken
Så nær, men likevel så langt unna. Ingrid Flåta (fra venstre), Jens Jørgen Patterson, Kristin Tonay Berg og Anders Taucher må konstatere at trikken stopper en meter fra Øraker stasjon. Foto: Vidar Bakken

Vi blir tvunget til å bruke bil

Ruter stopper Lilleakerbanen og Kolsåsbanen på samme tid. I tillegg stopper trikken én meter fra plattformen på Øraker stasjon og snur.

ØRAKER: Man kan jo spørre seg om hva som skjer når trikken kommer kjørende mot Øraker stasjon. Det spurte vi også om da Ullern Avis Akersposten traff fire oppgitte beboere fra nærområdet.

Vi vet ikke hvorfor trikken ikke kan kjøre frem til plattformen og ta med seg passasjerer før den snur. Det vi vet, er at man skal starte arbeidet på Lilleakerbanen og at banen blir stengt for passasjerer etter Lilleaker stasjon, sier Anders Taucher.

Uten forvarsel

Trikken kommer og peker nese av oss der den står like ved stasjonen.

Det viktigste for oss er likevel at så lenge Kolsåsbanen har vært stengt, har Jartrikken vært redningen for oss som skal mot sentrum. Uten varsel kom oppslaget på stasjonen om at Lilleakerbanen blir stengt i nesten to år, sier Taucher.

Kolsåsbanen med Lysakerelven og Bjørnsletta stasjon har vært stengt i to og et halvt år. Nylig kom arbeidet i gang med nye Bjørnsletta stasjon.

Etter de løftene som ble gitt den gangen Kolsåsbanen ble stengt, skulle banen vært i drift nå med gamle Lysakerelven og Bjørnsletta stasjon. I stedet får vi en ny Bjørnsletta stasjon som står ferdig først om ett år. Man burde ventet med Lilleakerbanen til Bjørnsletta var ferdig. På toppen av alt har Ruter bestemt at nye Bjørnsletta stasjon ikke skal åpnes før banen er klar helt frem til Jar i desember 2010. Det vitner om dårlig planlegging og kan umulig være nødvendig, sier Taucher.

Dårlig i rushtiden

Alternativet for de reisende i området er buss for bane.

Det fungerer jo svært dårlig i rushtiden med kilometerlange køer i Bærumsveien. I tillegg må vi som skal videre til jobb i en annen del av byen, gå av ved Colosseum kino og deretter finne banen videre, sier Kristin Tonay Berg.

Mange er fristet til å ta bilen i bruk igjen, også de som skal til Bærum.

Frem til nå gikk trikken til Bekkestua. Nå blir flere tvunget til å bruke bilen, som får den nye bomringen i tillegg. Det blir naturligvis bra når begge banene står ferdige, men koordineringen av dette arbeidet er mildt sagt elendig. Nå må vi få hjelp av politikerne slik at i hvert fall Bjørnsletta stasjon blir tatt i bruk så snart den er ferdig om et års tid. Det er vel det mest realistiske vi kan håpe på, sier Taucher.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere