RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Teknologien krever ingen briller, men fordrer dessverre at man må befinne seg på et spesifikt punkt foran skjermen.
Teknologien krever ingen briller, men fordrer dessverre at man må befinne seg på et spesifikt punkt foran skjermen.

Vi har sniktittet på Nintendo 3DS

3DS byr på økt dybdefølelse og en skjerm som kan matche PSP.

SPILLVERKET.NO: Vi har ventet spent på dette. Ny, kraftigere DS, attpåtil med en 3D-skjerm og det helt uten noen form for plagsomme briller.

Les også: Nintendo smeller til med 3DS

En ny dimensjon

La oss hoppe rett til det som er hovedattraksjonen til 3DS, årsaken til tretallet i navnet, nemlig 3D-skjermen. Det er jo nesten for godt til å være sant, faktisk 3D-visning på en håndholdt konsoll?

Det kan sies med en gang: 3DS byr på økt dybdefølelse. Funksjonen kan dimmes opp og ned med en skyvebryter på siden av skjermen, og det er merkbar forskjell på de to ytterpunktene.

Fullt så effektivt var det derimot ikke når det kom til gjenstander som skulle stikke ut av skjermen. Det kan være størrelsen på skjermen, og ikke selve funksjonen som krøller det til for 3D-følelsen.

Fordi skjermen dekker så lite av synsfeltet, i motsetning til hva som er tilfelle i kinosalen, er det nesten påtrengende med de utovergående 3D-effektene. Det virker mer som en distraksjon enn som et bidrag til å øke spillopplevelsen.

Les også: Mulig videochat på 3DS 

Akselerometer og gyroskop

Den øverste skjermen på 3DS er en stereoskopisk skjerm. Enkelt forklart har skjermen et lag foran den vanlige LCD-skjermen som slipper gjennom to ulike sett piksler, ett til hvert øye.

Teknologien krever ingen briller, men fordrer dessverre at man må befinne seg på et spesifikt punkt foran skjermen. Dette problemet var veldig tydelig med 3DS. Så fort man tiltet konsollen en smule, ble det dobbeltsyn for alle pengene.

Synd, med tanke på at 3DS også er utstyrt med både akselerometer og gyroskop, og formelig trygler om å veives med. Da er det fint at 3D-funksjonen kan dimmes ned.

Svært skarp skjerm

Nintendo har også økt oppløsningen på skjermen, med 400x240 piksler (i teorien ganger to, fordi skjermen sender to sett bilder) mot DS’ 256x192 piksler.

Resultatet er en svært så skarp skjerm, med grafikk som minst matcher PSP sin. Blant annet fikk vi se en 3D-video for den kommende Metal Gear Solid-tittelen til 3DS som imponerte med detaljert tekstur.

For de spesielt interesserte, kan det også noteres at Nintendogs nå faktisk ser ut som de har skikkelig pels.

Les også: Nintendo 3DS skal appellere til hardcore-spillere

En solid forbedring

Nytt for 3DS er også det Nintendo kaller for ”slide”-knappen. En konkav, rund knapp som kan sklis i alle retninger har tatt plassen som D-paden tidligere okkuperte. Denne viste seg kjapt å være svært så behagelig å bruke.

Tommelen passer perfekt nedi og bevegelsesmønsteret blir mer naturlig, så dette ser jeg absolutt som en forbedring.

Hvordan prosessoren og grafikkmotoren drar spillene, gjenstår å se når 3DS slippes.

Les også: Når kan vi kjøpe Nintendo 3DS?

Les også disse sakene på Spillverket.no

Starcraft II får 3D-oppdatering

Anmeldelse: Crackdown 2 - Sommerferien er reddet

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere