RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Landets mange paprikahatere organiserte seg på Facebook – og fikk overtalt Stabburet til å lage en Grandiosapizza uten paprika.
Landets mange paprikahatere organiserte seg på Facebook – og fikk overtalt Stabburet til å lage en Grandiosapizza uten paprika. Foto: FOTO: Stabburet

Vi som vil...

Folket har fått makt på Facebook. Men den når sjelden lenger enn til frysedisken.

Søker du på «vi som vil ha tilbake» på Facebook får du nærmere 2.700 treff.

Og det folk vil ha tilbake, er så mangt:

Jul i Skomakergata, Salte smurfepastiller, Bibelen tilbake i skolen, Rytmesjokket på lokalradioen, skrukork på glassflasker, ferskentwisten, pinneraketten, de gamle valgfagene og Bohuslän til Norge, for å nevne en brøkdel av de anslagsvis 3,5 millioner norske facebookgruppene og fansidene som eksisterer.

Og det funker!

I stadig flere tilfeller klarer slike grupper å få gjennomslag for sine krav.

Facebookmakten har allerede gitt oss tilbake Bugg, Fanta Lemon, Pære-isen og Tropo-brusen.

Den har sørget for Grandiosa uten paprika, Urge-brusen i 1,5 liters flasker og reddet Hapå-pålegget fra nedleggelse.

Facebookgruppene er kollektiv forbrukermakt i ny tapning og forhøyet potens. Og med særs høy nostalgifaktor.

Pikeromsmakt

Her en historie fra Facebook-maktens korridorer. Eller rettere sagt, pikerom:

En septemberkveld i Grimstad i 2008 sitter 18 år gamle Camilla Tveråmo og ei venninne og kjeder seg. De surfer på nettet og snakker om hvor kult det er at flere av Facebook-gruppene har klart å få igjennom sine krav.

Camilla tenker: ?Jeg vil også starte en gruppe! Men om hva??

Det er ikke så opplagt. Camilla skanner hjernen for alt hun har likt og som ikke finnes mer. Plutselig strømmer det på med gode barndomsminner om en «himla god» tyggis som forsvant på begynnelsen av 2000-tallet: Bugg!

Camilla oppretter Facebook-gruppen «Vi som vil ha BUGG tilbake til butikken».

Hun oppfordrer de rundt 400 Facebook-vennene sine til å melde seg inn og invitere venners venner.

Allerede en uke senere teller gruppa 2.500 medlemmer. Etter en måned: 7.800. Etter ti: 60.000 medlemmer.

For en tyggis!

Resultatet: Etter en lang og kronglete prosess via flere tidligere og nåværende Bugg-produsenter, lot til slutt sveitsiske Chocolat Frey seg overbevise om å relansere tyggegummien i Norge og Sverige fra og med 1. februar i år.

– Det er helt enormt at en så ung jente klarer å få til noe sånt.

Vi er helt klart blitt mye mer bevisst på sosiale medier etter dette, forteller produktsjef Jan Erik Siraas i Galleberg, som distribuerer tyggegummien i Norge.

Camilla Tveråmo sier hun aldri hadde forestilt seg at gruppen hun opprettet som et tullete innfall, skulle få slike ringvirkninger.

– Jeg har lært at man kan få utrolig stor makt ved å bruke Facebook.

Bråk i drømmehagen

I tillegg til gamle godterier, skårer barne-tv-programmer høyt på kravlista til Facebook-nostalgikere.

Over 100.000 personer ønsker seg Jul i Skomakergata tilbake, 4.336 er med i gruppa «Vi som vil ha gode, gamle barne-tv tilbake!», og gruppen «Gi oss Drømmehagen tilbake» samlet 24.000 indignerte småbarnsforeldre.

Gruppa fikk også uventet oppmerksomhet og drahjelp da Frp på eget initiativ tok saken opp i Stortinget.

Programsjef for NRK Super, Nils Stokke, forteller at NRK alltid har vært vant til å få mange ønsker om ulike barneprogrammer, men at det med Facebook har fått en ny omdreining.

– Nå får vi så rask tilbakemelding, og det er jo bra for oss. Samtidig kan vi aldri la en Facebook-gruppe ta fra oss det redaksjonelle ansvaret. Slike grupper er heller ikke representative. Vi så jo faktisk at seertallene gikk drastisk opp kl. 17.30, da vi erstattet Drømmehagen med andre programmer, forteller Stokke.

Den femte fjasmakt

Sosiale medier, som Facebook, blir av mange framholdt både som et viktig folkelig korrektiv, en liberalisering av demokratiet og med potensial som en femte statsmakt.

Men på Facebook er det lettest å mobilisere med fjas, fastslår Carl Christian Grøndahl, som har skrevet masteroppgave om nye mediers betydning for politisk aktivitet og deltakelse. Han er nå er prosjektleder for sosiale medier i Synlighet.no, som er et mediebyrå for søk og sosiale medier.

Det finnes også en rekke grupper med politisk innhold, men de oppnår sjelden noe som helst.

De passives demonstrasjonstog, er én karakteristikk av dem. Noe som ble illustrert, da en av gruppene mot NRK-lisensen prøvde å dra i gang en god, gammeldags protestdemonstrasjon i februar i fjor. Gruppen talte flere hundre tusen medlemmer – men ingen møtte opp.

Slackisme

Grøndahl mener dette viser et av problemet med Facebook – terskelen for å delta er for lav.

Istedenfor ekte aktivisme blir det slackisme: Et slapt klikk for et politisk engasjement som sjelden stikker særlig dypt eller gir store resultater.

– Skal du få til en politisk endring, er det fremdeles slik at du må jobbe bredt over tid. Facebookgruppene egner seg meget godt for en første mobilisering. Men de holder ikke alene. Gruppene må skape allianser med andre, den må få oppmerksomhet fra mediene, og den må få politikere til å engasjere seg i saken, sier Grøndahl.

Bugg-blues

Men selv om det åpenbart er lettere å få tilbake en tyggis enn å få igjennom politikk, er heller ikke det alltid en enkel øvelse. Bare spør Camilla Tveråmo.

For da Bugg’n endelig kom tilbake igjen, ble det bråk.

Hvor var det blitt av den marsipanaktige, lett melete sukkersyndige tyggegummien med midtlinje?

Nå var den gjenoppstått som en sukkerfri kjempe-Toy med glatt, drapert overflate.

Årsaken er nye produksjonsregler og tyggegummivaner, ifølge produsentene.

Camilla, som er i tett dialog med produsentene, har gjort sitt beste for å prøve å roe gemyttene på nettet, ved å skrive innlegg om at bedre og mer retroaktige smaker er på vei.

Men flere av BUGG-nostalgikerne har allerede vendt ryggen til hele tyggisen. Som en skuffet blogger skriver.

«Man skal ikke tukle med gode nostalgiske barndomsminner. Kanskje BUGG bare burde vært det, et godt minne?».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere