RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette fikk kong Harald se da han passerte Gulleråsen stasjon under gjenåpningen av Holmenkollbanen.
Dette fikk kong Harald se da han passerte Gulleråsen stasjon under gjenåpningen av Holmenkollbanen. Foto: Foto: Anders Jørstad

Vil åpne Gulleråsen

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) er fast bestemt på at Gulleråsen stasjon skal gjenåpnes så raskt som overhodet mulig.

Gulleråsen: Bortsett fra at Gulleråsen stasjon på Holmenkollbanen er blitt stengt i sørgående retning, er ingenting gjort etter at man oppdaget at avstanden mellom vogn og perrong ble for stor.

Dette ble ikke avdekket under prosjekteringen, men ble først oppdaget under prøvekjøring for mer enn to måneder siden. Befolkningen i området har ikke fått noe alternativt tilbud fra Ruter.

Les også: Kongen møtt av demonstranter

 

Permanent løsning

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr har tidligere lovet å ta tak i saken. Nå har byrådsleder Berger Røsland engasjert seg personlig i saken. Han innkalte aksjonskomiteen for gjenåpning av Gulleråsen stasjon og bydelspolitikerne Elin Horn Galtung og Arild Gjervan til møte i rådhuset sist mandag. Under møtet lovet han at det skulle bli fortgang i saken.

– Man må få denne stasjonen i gang igjen raskt. I mellomtiden blir det shuttlebuss til erstatning for bane. Den vil komme i gang i løpet av neste uke. Imens blir det jobbet videre med en permanent løsning for stasjonen, sier Røsland.

Kunne vært håndtert bedre

– Hvorfor engasjerte du deg personlig i denne saken?

– Jeg engasjerer meg i mange saker. Det er selvsagt ikke uvanlig. Nå er jeg glad for at vi får til en løsning. Jeg mener imidlertid at den burde kommet før. Nå håper jeg lokalmiljøet får et akseptabelt tilbud inntil vi får stasjonen i normal drift. Jeg bruker Frognerseterbanen selv. Det er et flott tilbud etter at befolkningen har levd med buss for bane i så lang tid.

– Hva synes du om Ruters håndtering av denne saken?

– Det hadde vært en fordel om problemet hadde fått fokus på et tidligere tidspunkt og blitt håndtert på en bedre måte i forkant, sier Røsland.

Utredning om sikkerhet

Hvor raskt stasjonen kan åpnes for ordinær trafikk, er avhengig av flere ting. Først skal Oslo T-banedrift utrede sikkerheten ved av- og påstigning.

– Vi vil gjøre en utredning om det for eksempel lar seg gjøre å bruke første vogn på vognsettet for av- og påstigning på stasjonen. Det er en sikkerhetsvurdering som må gjøres. Denne skal være ferdig i løpet av januar, sier kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark.

Tar tid

Hvis utredningen viser at det er gjennomførbart, er det Ruter som må ta neste skritt. Selskapet må utarbeide en anbefaling som så skal sendes rådhuset.

Oslo Vognselskap må utrede om det er teknisk mulig å eventuelt ha av og påstigning fra en vogn, om det blir alternativet. I tillegg må Kollektivtransportproduksjon kobles inn for tilpassing til perrongen.

De første skrittene blir altså tatt to måneder etter at det ble oppdaget at avstanden mellom vogner og perrong var for stor på Gulleråsen stasjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere