RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

HULL I GJERDET: Et tegn på at dagens tilgjengelighet ikke er bra nok ved t-banestasjonene, mener Steinar Fuglevaag.
HULL I GJERDET: Et tegn på at dagens tilgjengelighet ikke er bra nok ved t-banestasjonene, mener Steinar Fuglevaag. Foto: Alle foto: Nina Schyberg Olsen

Vil åpne opp t-banestasjonene

Østensjø SV vil gjøre t-banestasjonene i bydelen mer tilgjengelige og attraktive. Slik håper de kollektivtransporten skal vinne over bilene.

ØSTENSJØ: – Det er mange slitne stasjoner som ikke akkurat innbyr til besøk, sier Steinar Fuglevaag i Østensjø SV.

Han er også vara i bydelens komité for bydelsutvikling og miljø, og etter innspill fra engasjerte innbyggere har han tatt for seg de lokale stasjonene på linje 3.

I tillegg til generelt oppgraderingsbehov, mener Fuglevaag at t-banestasjonene må gjøres mer tilgjengelige.

LES OGSÅ: Nå stopper trikken i et halvt år

Korteste vei

– Befolkningsveksten øker, og skal vi holde biltrafikken under kontroll må flere reise kollektivt. Da er linje 3 sentral. En ting er frekvensen, det andre er å gjøre det lett tilgjengelig og behagelig å ta t-banen, sier Fuglevaag.

– Folk er bedagelige og vil gå korteste vei. De gamle stasjonene er lukket fordi man skulle sluse alle inn samme sted, men sånn trenger det ikke være nå, sier Fuglevaag.

Han mener det må lages mer logiske adkomster i forhold til hvor folk går.

– Det er mange hull i gjerdet. Folk tar seg til rette, og da er det bedre å legge til rette. Hullene gir en indikasjon på at dagens tilgjengelighet ikke er perfekt, sier Fuglevaag.

– Hvorfor skal gamle folk med rullator gå store omveier når Oppsalhjemmet ligger rett inntil t-banen? undres han.

LES OGSÅ: Slik er nye Ensjø t-banestasjon

I begge ender

Fuglevaag mener at både Skullerud, Bogerud, Bøler, Ulsrud, Oppsal og Skøyenåsen stasjoner bør ha adkomster fra flere ender.

– På Bøler løper mange unge over veien og gjennom gjerdet fordi det er korteste vei mellom skolene, idrettshallen og t-banen. Farlige situasjoner kan oppstå, og her burde man ideelt sett også hatt en ny gangbro, sier Fuglevaag.

– En ting er at alle ønsker seg hyppigere avganger, men det er også en god greie å gjøre det enklere, triveligere og tryggere å ta t-banen for folk, sier han.

Mandag 31. mars fremmer Østensjø SV/AP et forslag i bydelsutvalget i Østensjø om å be Ruter gjøre t-banestasjonene mer tilgjengelige (se faktaboks).

Ikke før i 2015-2016

Kommunikasjonssjef i Ruter og Sporveien, Cato Asperud, sier at det planlegges en oppgradering av linje 3 i 2015 og 2016.

– Vi jobber nå med å se på hele linje 3, med tanke på oppgradering i 2015 og 2016. Vi er i en fase hvor vi vurderer hva vi skal gjøre og avklarer budsjettene, så det er for tidlig å si noe konkret, sier Asperud.

Hvor mye penger Ruter har til oppgradering og hva som vil bli gjort vil trolig bli klart nærmere sommeren.

Vi snakker om en total oppgradering på lik linje med den linje 4 har fått, med både stasjoner og skinnegang. I første omgang er det snakk om strekningen fra Godlia og opp til Bøler, sier Asperud.

– Sånn forholdene er i dag, er det neppe aktuelt å gjøre midlertidige endringer. Men det er klart at når vi først skal oppgradere stasjonsområdene vil vi også tenke på dette med adkomst, universell utforming og kanskje flere innganger, sier Asperud.

– Det vil bli splitter nye stasjoner, og da er det gode muligheter. Vi vet mer om dette til sommeren, sier Asperud.

LES OGSÅ:

Slik blir nye Oppsal senter

- Folk slenger ikke lenger t-baneseter ut gjennom vinduene

Er det greit å be sidemannen holde kjeft?


 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere