RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bygge Ring 4

Løsningen for Groruddalens mange trafikkproblemer er å lage flere store tunneler og miljølokk over veiene. Tunnelnettet ville inngått i en ny ringvei. Dette er konklusjonen i et forslag utarbeidet av sivilingeniør Arvid Ystad.

Oslo: Oslo by er i stadig vekst og trafikken inn og ut av Norges hovedstad blir ikke mindre av den grunn. Statens Vegvesen estimerer en vekst på 30 prosent flere biler som passerer gjennom Oslo i løpet av neste 20 årene. Nå må det bygges en ny ringvei i byen, mener sivilingeniør Arvid Ystad.
- En by vokser innenfra og utover. Mange steder bygger man nye ringveier og følger utviklingen. I Norge gjør man det ikke. Jeg savner å se noen fremtidsvisjoner hos dagens veimyndigheter, sier Ystad.
Målsettingen til Ystad er å få mest mulig trafikk under jorden og skjerme folk som bor i områder rundt dagens hovedtrafikkårer.

Tunneler under Grorudddalen

Forslag om miljølokk over E6 ved Alnabru er en glimrende løsning for denne delen av dalen. Men dette er bare en liten del av løsningen.
- Per i dag er det godt over 100 000 biler som passerer bomstasjonen ved Alnabru per døgn. Mange av bilistene kjører videre vestover og dette legger stort press på Ring 3. En mulig løsning ville vært en tunnel fra Alna, under Aker sykehus, til Ring 3 ved Storo.
Det er flere store tunneler i forslaget. Tunnel mellom Abildsø og Alnabru, nord for Smart Club, ville strukket seg i hele fem kilometer. Ystad sier at hensikten med dette er å avlaste tette bebyggelser for støy og forurensning.
- Ingen av de foreslåtte tunnelene er lengre enn fem kilometer. Noen steder må veien gå i åpent lende. Det mest naturlige ville være å legge det opp slik at de er på de stedene der det er industri.

Ikke dyrere

Statens Vegvesen har planlagt en ny "Vestkorridor" på E18 som inngår i Oslo-pakke 3. Kostnader ved bygging av denne korridoren er på rundt 10,5 milliarder kroner. Ring 4 slik Ystad ser det ville kostet rundt 10,2 milliarder.
- Det er viktig å se på helhetlige løsninger og ikke flytte trafikkproblemer over på et annet sted. "Vestkorridoren" ville hatt samme kapasitet som nåværende E18, med det unntaket at den ville gått under bakken. En 2-3 feltsvei, slik det er planlagt er akkurat det samme som å sette et miljølokk over eksisterende veien.
Ystad mener at Oslo-trafikken må ses i sin helhet.
- Mitt budskap til politikerne er å prøve å se helhetlige løsninger. Med mitt forslag vil trafikken flyte bedre. Mindre køkjøring betyr også bedre miljø. Samtidig vil Oslo få et langt bedre veisystem som er mindre sårbar ved ulykker, sier Ystad.

Vil satse kollektivt

Leder i Alna Bydelsutvalget Rolf Erik Johansen (SV) er ikke kjent med detaljene i Ystads forslag og kunne derfor ikke kommentere disse. Han mener likevel at utbygging av et nytt nett av tunneler ikke er den eneste løsningen på trafikkproblemer i Groruddalen.
- Man ikke kan bygge seg ut av problemer. Jeg tror at bygging av nye veier ville bidratt til at trafikkproblemene bare forflyttes til et annet sted. Samtidig ville bedre veitilbud medføre mer trafikk til byen. Jeg er absolutt for tunneler og lokkløsninger, men vi bør satse langt mer på kollektivt transport, sier Johansen.
Oslo-pakke 3 er under utredning og skal etter planen vedtas i løpet av høsten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere