RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SNART SMELLER DET: En lett nervøs samferdselsbyråd Guri Melby tente lunta på en av de siste dynamittsalvene i Lørenbanetunnelen i forrige uke. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN
SNART SMELLER DET: En lett nervøs samferdselsbyråd Guri Melby tente lunta på en av de siste dynamittsalvene i Lørenbanetunnelen i forrige uke. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

Vil gi dalen flere kollektivmuligheter

Det er mye bråk rundt samferdselsbyråden om dagen, spesielt når Guri Melby (V) fyrer av en av de siste dynamittsalvene i Lørenbanetunnelen.

LØREN: Det er mørkt, gjørmete og vått inne i det som om halvannet år skal gi T-banereisende i Groruddalen et nytt og bedre tilbud.

Torsdag i forrige uke var anleggsarbeidere, politikere og topper fra Sporveien samlet inne i Lørenbanetunnelen for å symbolsk markere en milepæl på veien mot ferdigstillelse av en av Oslos store kollektivsatsinger.

Egentlig skulle samferdselsbyråden smelle av den aller siste salva og dermed stå for gjennomslaget i tunneldriften. Men litt sen støping av en bro inne i tunnelen gjorde at det måtte stå igjen en liten meter fjell til sprenging fredag.

Les også: Vil ha fortgang i tunnelbygging

Rister godt

Framme på stuffen er dynamitten plassert i rundt 100 hull. Lunta, som gir en tydelig nervøs samferdselsbyråd, noen journalister og to anleggsarbeidere to minutter på å komme seg unna, blir tent med lighter. Mens lunta freser går vi hurtig tilbake til bilen og gir full gass for å komme oss tilbake til et sikkert område.

Før samferdselsbyråden har fått øreproppene på plass smeller salva og mer eller mindre solid fjell er blitt til noen tonn småstein. Drønnet kjennes på kroppen og i ørene.

– Det rista bra det der. For oss kontorrotter er dette en ny opplevelse, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V) til Lokalavisen Groruddalen da vi var med på seremonien.

Les også: Stum­per røy­ken for bed­re jobb-hel­se

Løren stasjon

For beboerne i området betyr gjennomslaget at et drøyt år med sprengingsstøy og vibrasjoner nå er over.

Tunneldriften er ferdig og traseen klar til neste steg i byggeprosessen, som isolering, brannsikring og legging av skinnegang og annen infrastruktur som må på plass i den topp moderne tunnelen.

I tillegg skal Løren stasjon bygges i det som i dag er et 26 meter dypt hull på tomta hvor Gilde en gang hadde produksjonslokaler.

– Vi er i ferd med å bygge en helt ny bydel med tusenvis av boliger, stasjonen og T-banen vil løfte området og øke attraktiviteten kraftig, sier Guri Melby.

Fra bunnen av det 26 meter dype hullet ser vi bare en grå Oslo-himmel.

– Rulletrapp og heis kommer ned her og perrongen kommer her, sier prosjektleder Trond Bjørgan i Sporveien, mens han peker opp fra bunnen av det dype hullet hvor den elementbygde stasjonen kommer.

Flere valg

Tunnelen vil knytte Grorud-banen til Ringen og gi reisende mulighet til å reise i begge retninger på t-banenettet.

– Dette vil øke kapasiteten på kollektivtrafikken og gir muligheter til å reise øst-vest i Oslo uten å bruke fellestunnelen. Dette gir flere valgmuligheter for folk i Groruddalen, sier Cato Hellesjø som er konsernsjef i Sporveien.

Utbyggingen av Lørenbanen blir også regnet som viktig i de videre prosessene med utbygging av Fornebubanen, ny sentrumstunnel og etter hvert Ahusbanen.

– Dette er en svenneprøve på byggingen av Fornebubanen, sa en stolt Cato Hellesjø til de mange fremmøtte inne i Lørenbanetunnelen.

Applauderer Ahusbanen

Erfaringene fra byggingen av denne tunnelen tar samferdselsbyråden med seg videre til planleggingen av store kollektivutbygginger i Oslo. En utbygging som må til for å hanskes med den store befolkningsveksten som er ventet i hovedstaden i årene som kommer.

– Det er her byen vokser og det er viktig at vi følger utviklingen og bygger infrastruktur til nye Groruddalen

For Groruddalens del er forlengelse av T-banelinjen til Ahus viktigst. Behovet for banen er satt tydelig på kartet i høst, noe som gjør Sporveissjefen fornøyd.

– Ahusbanen avhenger av hvordan midlene prioriteres. Det er et politisk spørsmål, men vi registrerer at det er krefter som vil forbedre kapasiteten mot Ahus. Vi applauderer dem og er klare, forsikrer Cato Hellesjø.

Ny stenging

Grorudbanen var stengt en periode for å muliggjøre anleggsdriften og omleggingen av sporet. Helgen 10.–11. januar blir Grorudbanen igjen stengt. Denne gangen for å åpne opp for trafikk i to spor forbi Hasle.

Les også: – De snikåpner Aker sykehus

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere