RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SLIK KAN DET BLI: I Enebakkveien, fra Ryenkrysset og ned mot gangbroen ved Ryenhjemmet, ønsker Statens vegvesen å lage eget sykkelfelt, adskilt fra biler med en to meter bred rabatt. Dette innebærer innsnevring av kjørebanen fra 7,7 til 6 meter.
SLIK KAN DET BLI: I Enebakkveien, fra Ryenkrysset og ned mot gangbroen ved Ryenhjemmet, ønsker Statens vegvesen å lage eget sykkelfelt, adskilt fra biler med en to meter bred rabatt. Dette innebærer innsnevring av kjørebanen fra 7,7 til 6 meter. Foto: ILLUASTRASJON: STATENS VEGVESEN

Vil gjøre det bedre for syklistene

Statens vegvesen vil bedre forholdene for syklister og fotgjengere mellom Ryen og Kværner.

RYEN/KVÆRNER: Statens vegvesen ønsker å gjennomføre fysiske tiltak på strekningen Enebakkveien-Ryenbergveien-Valhallveien-Konows gate 75, for å tilrettelegge bedre for fotgjengere og syklister.



Fra Ryenkrysset til gangbroen nedenfor Ryenhjemmet vil sykling foregå på separat sykkelvei med fortau, mens det på resten av strekningen legges opp til sykling i blandet trafikk, eventuelt sykling/trilling på fortau.

Plan- og bygningsetaten er skeptisk til deler av forslaget, som har høringsfrist 23. januar.

LES OGSÅ: Kontroversiell sykkelvei i Ekebergveien vedtatt

Smalere vei og trafikkøyer

Fra Ryenkrysset ned til gangbroen foreslås adskilt sykkelvei med fortau langs nordsiden av Enebakkveien. Sykkelveien skal adskilles fra kjørebanen med en bred rabatt (se illustrasjon).

Videre nedover mot Konows gate foreslås det å utvide fortauene på begge sider.

I kryssene Valhallveien-Ryenbergveien og Valhallveien-Konows gate foreslås det nye trafikkøyer.

Kjørebanen generelt ønskes innsnevret til seks meter på hele strekningen, med nødvendige breddeutvidelser i svingete kurver.

Det vil bli bygget støttemurer flere steder.

Bussholdeplassen i retning sentrum i Konows gate foreslås flyttet femti meter lenger ned.

Kommunal skepsis

Plan- og bygningsetaten (PBE) mener løsningen fra Ryenkrysset til gangbroen er god, men ser ikke at situasjonen for transportsyklistene vil bli vesentlig forbedret på resten av strekningen.

Topografien er vanskelig, men de mener likevel ambisjonsnivået er for lavt og at andre løsninger burde vært sterkere vurdert.

PBE mener ensidig sykkelfelt i retning fra sentrum ville gitt syklistene bedre vilkår, og at sykling i begge retninger i sykkelfeltet kunne vært forsøkt unngått ved merking.

De mener at regulering av biltrafikk er et kontroversielt tiltak, men at det kunne gitt syklistene bedre vilkår i veibanen gjennom deler av området.

Klikk på lenken for å lese hele reguleringsforslaget.

LES FLERE SAKER OM BIL OG TRAFIKK HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere