RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Byrådet las onsdag fram sin plan for hvordan Oslo skal utvikles mot 2030 da det anslås at hovedstaden vil telle om lag 800.000 mennesker.
Byrådet las onsdag fram sin plan for hvordan Oslo skal utvikles mot 2030 da det anslås at hovedstaden vil telle om lag 800.000 mennesker. Foto: Marte Christensen (NTB scanpix)

Vil gjøre Oslo til en smart by

I 2030 teller Oslo rundt 800.000 mennesker. Onsdag la byrådet fram sin plan for hvordan Oslo skal utvikles de neste 15 åra.

OSLO: − I kommuneplanen foreslår vi en arealstrategi som legger til rette for at det kan bygges over 120.000 nye boliger i Oslo fram mot 2030. I tillegg skisserer vi hvordan Oslo skal bruke veksten til å bli en smartere, tryggere og mer miljøvennlig by, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H).

Knutepunkter
Byrådet legger opp til en at byutviklingen i hovedsak skal skje langs T-banenettet, i knutepunkter og stasjonsnære områder.

Kommuneplanen legger til rette for satsing på indre by og områder inn til indre by slik at disse kan få en mer bymessig karakter.

Det største grepet er å omgjøre næringsarealene på Hasle, Løren, Økern, Ulven, Breivoll og Vollebekk til boligområder, kalt Hovinbyen. Videre foreslås det at Skøyen-bebyggelsen kan vokse videre vestover til Lysaker langs en ny Fornebu-bane.

T-banenettet forlenges til Ahus, og gjennom satsingen på Groruddalen vil det fortsatt være tydelig fokus på utvikling her. I sør legges det opp til bymessig utvikling på Ryen og Hauketo, som er viktige kollektivknutepunkter, og det åpnes for en viss utvikling på Gjersrud – Stensrud.

Les også: Slik skal Oslo bygge 140.000 nye boliger

Dieselforbud
Flere tiltak skal innføres for å kvele luftforurensningen. Ett av dem er et dieselforbud, andre tiltak er «SUV-avgift» i bomringen, nye bomstasjoner på bygrensen og lavere fartsgrense på hovedveiene. Målet til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) er å få dieselforbudet plass til vinteren.

– Vi foreslår at alle personbiler med dieselmotor, og lastebiler som ikke har såkalt Euro 6-teknologi, ikke får lov å kjøre i visse deler av byen på de dagene der vi har høyest luftforurensning, sier hun til NRK.

Byrådet las onsdag fram sin plan for hvordan Oslo skal utvikles mot 2030. Flere tiltak skal kvele luftforurensningen. Blant virkemidlene er dieselforbud. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix

Ifølge Melby vil antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold.

– Vi er nødt til å samarbeide med NSB og Ruter om å få et bedre kollektivtilbud på de dagene. Men det handler også om å få flere til å velge andre reisetidspunkter, få flere til å jobbe hjemme og få flere til å sykle eller gå i stedet for å ta bilen, sier hun.

Les også: Nå bygges 1.500 boliger her - midt i Oslo sentrum

Oslo – en smart by
Kultur- og næringsbyråd Hallstein Bjercke (V) sier at Oslo skal bli en smart by.

− Når byen vokser, må vi også løse oppgavene smartere og mer effektivt for å tilfredsstille befolkningens behov for tjenester. Da er vi helt avhengig av både sterke kunnskapsmiljøer og gode vilkår for entreprenørskap, sier han.

Byrådet har satt seg tre mål for å gjøre Oslo smart: Byen skal bli landets kunnskapshovedstad, den skal bli en attraktiv by nasjonalt og internasjonalt og fremtidens oppgaver skal løses smartere. (©NTB)

Les også: Avviser at Tøyen blir for «vestkantturister»

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere