RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BLOKKER I STEDET: Bebyggelsen rundt Smestad T-banestasjon kan bli blokkbasert i stedet for villa/småhusbebyggelse. Her er et parti fra Priorveien. Foto: Vidar Bakken
BLOKKER I STEDET: Bebyggelsen rundt Smestad T-banestasjon kan bli blokkbasert i stedet for villa/småhusbebyggelse. Her er et parti fra Priorveien. Foto: Vidar Bakken

Vil ha blokker på åtte etasjer

Mens Høyre i Bydel Vestre Aker sammen med de andre partiene sier klart nei til bymessig fortetting av Smestad, sier Høyre i Bydel Ullern som eneste parti ja til fortetting.

ULLERN: – Det dreier seg om et begrenset område og mindre enn det som er foreslått i kommuneplanen, sier konstituert gruppeleder, Benedicta Aall Bugge, som fremmet forslaget på vegne av Høyre i bydelsutvalget.

Utfordret av Venstre

I siste møte før sommeren i bydelsutvalget (BU) i Bydel Ullern, hvor Høyre har åtte av 15 representanter, var det knyttet spenning til hvilket standpunkt Høyre ville lande på i sin uttalelse til kommuneplanen «Oslo mot 2030». De ble utfordret av Venstre, som i likhet med Vestre Aker, gikk imot enhver form for bymessig fortetting rundt Smestad t-banestasjon. (Se egen sak på akersposten.no)

Intens fortetting

I vedtaket, mot Venstre, Frp og Arbeiderpartiets stemmer, vil Høyre ha «intens fortetting» i 120 meters radius fra t-banestasjonen, med blokker opp til åtte etasjer (se hele vedtaket i slutten av artikkel)

– Med fortetting i et bergrenset område vil vi få bevart en mye større del av småhusområdet. Det er også en klar forutsetning at det ikke kan bymessig fortettes rundt Smestad t-banestasjon uten at det gjøres noe med trafikksituasjonen rundt Smestadkrysset, sier Aall Bugge.

I byutviklingskomiteen gikk Høyre inn for bydelsdirektørens forslag om at bymessig fortetting skule begrenses til Monolittveien-Priorveien-Sørkedalsveien-Ullernchausseen. Vedtaket i BU vil begrenser dette området ytterligere med intens fortetting i stedet.

Les også: Raseringsfrykt på Smestad

Annerledes i rådhuset

Mye tyder på at det ikke har vært full enighet i Høyres gruppe om denne saken. De var i første omgang delt i byutviklingskomiteen og saken ble også drøftet internt i en pause i BU-møtet.

– Vi har hatt gode diskusjoner rundt dette, kommenterer Aall Bugge, som påpeker at Frp og Ap i rådhuset har en helt annen innstilling til bymessig fortetting enn det partiene har lokalt.

– Ap og Frp vil i mye større grad fortette rundt knutepunktene enn det vi har lagt opp til. Vi vil så langt vi kan bevare småhusområdene, sier Aall Bugge.

Skuffet

Stig Nielsen i Utvalget for harmonisk fortetting var på BU-møtet. Han har advart mot at vedtak om bymessig fortetting vil ødelegge det klassiske småhusområdet rundt Smestad stasjon. Han mener den første blokken vil starte en korthuseffekt.

– Jeg er skuffet over vedtaket i Bydel Ullern, særlig når et enstemmig bydelsutvalg i Vestre Aker med Høyre i spissen gikk så entydig imot fortetting av Smestadområdet. Da BU-leder Carl Oscar Pedersen under møtet sa han håpet på et omforent forslag og Høyre så hadde et møte om saken i en pause, så hadde jeg trodd at de ville komme tilbake med et annet forslag, sier Nielsen.

Les også: – Spiser opp småhusområdene som en kreftsvulst

120 meters radius

Høyres vedtatte forslag i bydelsutvalget: Dagens trafikkutfordring og støyforurensning legger ikke til rette for et fremtidig hyggelig bomiljø på Smestad. Det er avgjørende at dagens trafikkutfordring løses først før en eventuell utvikling av Smestad-området. Planens forslag om avgrensing av utviklingsområdet rundt Smestad T-banestasjon endres slik at mest mulig av dagens sammenhengende småhusområder beholdes. Det er bedre å ha intens fortetting innen en 120 meters radius fra t-bane-stasjonen (luftlinje), enn å ha en mindre intens fortetting i en større radius. Innen en 80 meters radius fra Smestad T-banestasjonen ser vi for oss at det kan åpnes for blokker på 8 etasjers høyde, og blokkene i en radius på mellom 80 og 120 meter fra Smestad t-bane bør holde seg innen seks etasjer.

Les også:

Forslag til kommuneplan: "Oslo mot 2030 – Smart, trygg og grønn"

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere