RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

HØYREPOLITIKER: Arve Edvardsen foreslo i 2010 å gjeninnføre datoparkering i Oslo ytre by. Et pilotprosjekt ble satt i gang på Oppsal og nå etterlyser han en evaluering av prosjektet. Foto: Kristin Trosvik
HØYREPOLITIKER: Arve Edvardsen foreslo i 2010 å gjeninnføre datoparkering i Oslo ytre by. Et pilotprosjekt ble satt i gang på Oppsal og nå etterlyser han en evaluering av prosjektet. Foto: Kristin Trosvik

Vil ha datoparkering i Oslo ytre by

Arve Edvardsen i Nordstrand Høyre etterlyser evaluering av pilotprosjektet med datoparkering på Oppsal.

OSLO: Arve Edvardsen, da leder for Nordstrand Høyre, foreslo i 2010 å gjeninnføre datoparkering i ytre by. Forslaget ble fremmet via Anne Lise Høegh i samferdselskomiteen.

LES OGSÅ: Høyre-politikere kjemper for ny datoparkering

Dette medførte at det ble igangsatt et pilotprosjekt på Oppsal i 2011.

Ring 2

Edvardsen ønsker nå fortgang i saken.

– Vi mener at datoparkering i en noe mindre tidsperiode i forhold til den gamle ordningen fra 1982, vil medføre mange fordeler, sier han. Det konkrete forslaget var datoparkering i tidsrommet 0900-1600 på hverdager.

– Datoparkeringen bør i denne perioden oppheve parkering forbudt-skilt. En slik ordning vil medføre en langt mer effektiv snøbrøyting og veivedlikehold. Det vil også bli lettere å vedlikeholde fortauene som er spesielt viktig for barn og eldre. En heldig bieffekt vil bli å bli kvitt langtidsparkerte kjøretøy, sier Edvardsen.

I et brev til Bymiljøetaten etterlyser høyrepolitikeren en evaluering av pilotprosjektet på Oppsal.

– Hva er erfaringene fra dette prosjektet? Jeg mener ordningen bør innføres utenfor ring 2 så fort som mulig, sier Edvardsen og legger til:

– Jeg mener også at man bør innføre datoparkering året rundt, da vil det være langt eklere å feie gatene.

Mange fordeler

Edvardsen viser til at langtidsparkerte kjøretøy skaper mye problemer, ikke minst i Bydel Nordstrand.

– Vår bydel med mange villaveier er spesielt rammet av slik langtidsparkering. Som tre campingvogner i Herregårdsveien som medfører trafikkfare for skoleelever. Og en båt på henger i Ljabruveien som er til hinder for bussen. På Lambertseter ville fjerning av langtidsparkerte kjøretøyer ha bedret parkeringssituasjonen for dem som bruker bil daglig, sier Arve Edvardsen og legger til:

– Vi er derfor svært spent på erfaringene med pilotprosjektet og veien videre.

Evaluering på trappene

Atle Rønning i Bymiljøetaten informerer om at pilotprosjektet på Oppsal ble videreført denne vinteren og utvidet til å gjelde noen flere veier på Oppsal og på Bøler.

– Vi kommer til å foreta en evaluering av prosjektet etter denne vintersesongen, sier Rønning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere