RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høyre og Ap vil ha gradert bomavgift i Oslo, for å få folk til å endre adferd. Hensikten er å få ned luftforurensingen.
Høyre og Ap vil ha gradert bomavgift i Oslo, for å få folk til å endre adferd. Hensikten er å få ned luftforurensingen. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO

Vil ha gradert bomavgift

Har du en gammel bil, som slipper ut mye CO2? Da skal du også betale mest i bomavgift, mener Høyre og Ap.

OSLO: DittOslo har gjentatte ganger denne vinteren skrevet om problemene med høy luftforurensing i Oslo. Som følge av kulde og bilkjøring har mange kronisk syke og barn måttet holde seg innendørs i dagesvis på grunn av høy luftforurensing.

Vil endre folks adferd

Men nå foreslår både Høyre og Ap et tiltak, som de mener vil endre folks adferd. De vil nemlig ha gradert bomavgift i hovedstaden, der det blir dyrere å passere til mer CO2 bilen din slipper ut.

– Det vil bli dyrere for dem som forurenser mest. Akkurat hvor grensen skal gå, må vi finregne på. Men det bør for eksempel bli billigere å kjøre en hybridbil, og dyrere å kjøre en tung, større bil, sier nestleder Nikolai Astrup i Oslo Høyre, til NTB, og får støtte av Jan Bøhler (Ap).

– Høyeste avgift må bli så høy at den får folk til å endre atferd, sier han.

Flere partier har tidligere tatt til orde for langt kraftigere strakstiltak, enn det som til nå har vært innført. Foreløpig har kun en anbefaling om å la bilen stå kommet fra myndighetene.

Kritisk til forslaget

Byrådet la like før jul fram en handlingsplan for å få ned luftforurensingen i Oslo, men planen inneholdt kun langsiktige tiltak. Både SV og Miljøpartiet De Grønne har reagert kraftig på at det ikke gjøres mer. Spesielt etter at Helsedirektoratet anbefalte personer som var plaget av luftforurensingen å flytte ut av byen.

NATUR OG UNGDOM: Pinglete tiltak fra byrådet

OSLO SV: Vi er verst i Europa

Men også forslaget om gradert bomavgift skaper reaksjoner. Blant annet Norges Automobilforbund (NAF), mener dette vil ramme mannen i gata hardest.

– Dette forslaget rammer folk flest, vanlige mennesker som ikke har råd til moderne miljøbiler. Det virker lite gjennomtenkt. CO2 handler om global oppvarming, mens NOx er det som skaper lokale forurensninger. Det er en klar svakhet ved forslaget, for å si det mildt, sier informasjonsrådgiver Nils Sødal til NTB.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere