RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha klimadugnad i veitrafikken

Med Samferdselsdepartementet som katalysator og fete gulrøtter som lokkemiddel startes en landsomfattende dugnad for å få ned CO2-utslippet fra veitrafikken.

Det er nødvendig med tøffe tiltak. Utslippene fra transportsektoren er høye og har økt mer og raskere enn i andre sektorer. Derfor kan vi ikke bare vente på ny teknologi, men vi må sette inn tiltak i forhold til både adferd og dagens teknologi, sa statssekretær Erik Lahnstein ved åpningen av Klimaveien.

Klimaveien har, gjennom en kjempedugnad iscenesatt av 16 organisasjoner, som mål å få folk til å legge om kjørestilen og reisevanene for å spare naturen for en million tonn CO2 innen utgangen av 2009. Dette tilsvarer 10 prosent av veitrafikkens samlede utslipp på 9,6 millioner 2005-tonn CO2. Veitransporten representerer alene 22 prosent av landets samlede utslipp av klimagassen.

Åtte veier til målet skisseres:

* Mer miljøvennlig kjøring.
* Miljøoptimaliserte kjøretøy.
* Høyere kollektivandel, spesielt i og rundt de store byene.
* Innfasing av null- og lavutslippskjøretøy.
* Innfasing av alternative drivstoffer.
* Smartere infrastruktur bedre trafikkflyt.
* Bedre trafikkmiddelfordeling.
* Miljøbevisst reisemiddelvalg.

Gulrot og pisk

Myndighetene og organisasjonene lover fete gulrøtter og lite pisk.
Alle har økonomisk fordel av å kjøre mer miljøvennlig. En million tonn mindre CO2 betyr samtidig fire milliarder sparte drivstoffkroner, hevder administrerende direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening, og fortsetter: Økonomisk kjøring betyr også sikker kjøring, men vår fokus er først og fremst på økonomien og miljøet. Økt sikkerhet kommer som en naturlig konsekvens.
Ja, få beinet vekk fra gasspedalen i utforbakkene!, påpeker Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforening. Mange har fryktet at Klimaveien skal ende opp som et eneste gedigent supperåd. Det tror ikke Lahnstein eller Tandberg.
Vi må få ned energiforbruket per kjøretøy. Omleggingen av bilavgiften har redusert CO2-utslippet fra nye biler fra 177 gram til 158 i første halvår. Videre har vi en ambisiøs plan for å fase inn biodrivstoff, fortsetter Lahnstein, og ramser opp myndighetenes tiltak:
* Fra 2008 skal alt drivstoff inneholde to prosent biokomponenter.
* Andelen økes til fem prosent fra 2009.
* Intensjonen er fra 2010 skal drivstoffet inneholde syv prosent biokomponenter.
Regjeringen har nylig klart signalisert at de ønsker å være en pådriver for å få gjennomsnittsutslippet for nye biler ned til 120 gram CO2 innen 2012.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere