RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politikerne måtte ta en lang pause før de kunne ta stilling til TT-ordningen. Fra venstre: Ellen Sandberg, Rolf Erik Johansen, Arvid-Berg Hansen, Knut Røli, Liv Haugen og Kjell Aksum.
Politikerne måtte ta en lang pause før de kunne ta stilling til TT-ordningen. Fra venstre: Ellen Sandberg, Rolf Erik Johansen, Arvid-Berg Hansen, Knut Røli, Liv Haugen og Kjell Aksum.

Vil ha likt tilbud for alle

TT-ordningen skapte debatt i bydelsutvalget.

FURUSET: TT-ordningen er ute på høring, og ble gjenstand for en lang diskusjon i Alna bydelsutvalg i forrige uke. Politikerne reagerte på at saken i utgangspunktet bare var tenkt administrativt behandlet.

Det er merkelig at den politiske behandlingen her er blitt ignorert. Skal bydelsutvalgene ha berettigelse, må det være saker igjen til oss. Vi kan ikke godta slike snikforslag, sa Børge Ingvaldsen (H).

Hvem skal forvalte?

Det var imidlertid spørsmålet om forvaltningsansvar som skapte størst uenighet. SV fremmet forslag om at Samferdselsetaten skulle ta over forvaltningen fra bydelene. De viste til at store variasjoner i tilbudet mellom bydelene gir forskjellsbehandling.

For oss som er avhengige av TT-ordningen er dette en samferdselssak. Det er ikke mer helse- og sosialsak enn for dere som kan gå på egne bein! sa Liv Haugen (SV).

Funksjonshemmede har rett på 150 drosjeturer i året. Utover dette kan det søkes om tilleggsturer.

Hvorvidt disse blir innvilget avhenger av bydelens økonomiske situasjon, og hvordan politikerne ser på det. For meg handler dette om likestilling, sa Haugen.

Ba om pause

Både Frp og Venstre ga sin støtte til SV, men resten av bydelsutvalget måtte be om pause for å drøfte saken. Etter dette ble det klart at forslaget falt.

Bydelsutvalget skriver derfor i sin høringsuttalelse at de ønsker at TT-ordningen videreføres og administreres i bydelene.

Videre ble politikerne enige om at de ønsker likebehandling uansett alder. De ønsker også at prisen skal være den samme som for en forhåndsbetalt sporveisbillett. Mulighet for TT-kjøring over kommunegrensen må dessuten bli mulig, slik at man eksempelvis kan komme seg til Ahus.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere