RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TRENGER Vann: Eileen Xenia Buchs, Rudolf Ugelstad Gommnes, Arthemis Marizoon, Isak Henry Bjørnstad og Mia Berg Larsson vil ha tilbake vann i bassenget på skolen.
TRENGER Vann: Eileen Xenia Buchs, Rudolf Ugelstad Gommnes, Arthemis Marizoon, Isak Henry Bjørnstad og Mia Berg Larsson vil ha tilbake vann i bassenget på skolen. Foto: Foto: Anne Marie Huck Quaye

Vil ha mer svømming og mindre reisetid

Svømmebassenget på Ruseløkka skole brukes i dag til å oppbevare lopper. Elevene vil ha flere svømmetimer og vann i bassenget – akkurat som Bjørn Soleng i Norges Svømmeforbund.

RUSELØKKA: Rektor Elin Brandsæter sier at håpet fremdeles ikke er borte, selv om svømmebassenget på Ruseløkka har stått uten vann i fem år nå.

– Nå bruker vi det til å oppbevare lopper, og et bordtennisbord står der, sier Brandsæter.

Årets fjerdeklassinger har aldri badet i skolens basseng, men det er ingen tvil om at de kunne ønske seg vann i bassenget.

– Hvis vi hadde hatt bassenget her på skolen kunne vi fått mer tid til å svømme. Ikke bare reise til Tøyenbadet, sier en av de engasjerte fjerdeklassingene på skolen.

– Det gjelder jo med svømming som med andre ting. Jo mer man øver jo bedre blir man, sier Brandsæter som savner den aktive bruken av bassenget som var tidligere.

Hun sier de oppfyller minstekravet satt til svømmeopplæringen, men at å ha et eget basseng på skolen er det beste.

Bassenget ble ikke prioritert da Undervisningsbygg skulle renovere noen av byens mange eldre bassenger for fem år tilbake.

Les også: Trommer sammen til stormøte om Byrådets bademelding

Håpet er der

– Håpet om et basseng er der fortsatt, sier rektor. Nå bruker elevene rundt en time i transport fram og tilbake til Tøyenbadet.

– Det er gøy å svømme og å bade, uttaler Isak Henry Bjørnstas som i samme slengen forteller at det er mange fristelser på automatene på Tøyenbadet.

– Vi hadde fått mer svømming og mindre reisetid, sier Amir.

– Det kunne vært belønning å gå i bassenget, sier Eileen.

– Hvis vi hadde bassenget her på skolen kunne vi fått flere svømmetimer, sier Mia Berg Larsson

Les også: Selger skeiv sex til gifte menn

Ikke flere svømmetimer

– Vi er nødt til å ha et fornyet blikk på vårt ansvar for dette, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl på spørsmål om hvordan svømmeopplæringen kan bedres.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har innkalt til møte med Norges Svømmeforbund, for å få råd og synspunkter vedrørende hvordan de anser situasjonen. Om hvorvidt økte antall timer i svømmeopplæring er aktuelt, svarer statssekretæren følgende:

– Nå er det mange som vil øke timeantallet i alle fag, men vi har egentlig aldri hatt så mange timer i skolen som nå, sier Jordahl.

Hun forteller at Kunnskapsdepartementet ikke vil uttale seg om kommunens oppgaver, som hvor mange og hvordan framtidas bad vil bli, eller hvordan kommunen selv velger å løse utfordringene knyttet til timeantall i svømmeopplæring.

– Vi vil innhente fakta om saken. Det er viktig at vi tenker gjennom hva som skjer i dag, sier hun videre.

Røe Isaksen vil være åpen og lyttende, men noen konkrete tiltak for å styrke svømmeopplæringen er foreløpig ikke mulig å nevne.

Les også: Sykkeltyven tatt på fersken

Ikke kun ved ulykker

– Det må ikke være sånn at temaet bare kommer opp når det drukner noen, sier generalsekretær i Norges Svømmeforbund, Bjørn Soleng.

Han er positiv til møtet som han skal ha med Kunnskapsministeren, men håper at det også vil medføre noen konkrete tiltak. Noen ting må på plass, for eksempel en felles definisjon av hva svømmedyktighet er.

– Det er et virvar av definisjoner om svømmedyktighet, ser Bjørn Soleng. I stedet for å snakke om svømmedyktighet og undervisning for fjerde og femteklassinger, mener Soleng dette må tas opp allerede i første klasse.


– Nærhet til anlegg er viktig, for ellers blir det ofte nedprioritert hvis skolen må reise langt med masse transport og logistikk-utfordringer.

Soleng nevner også å intensivere undervisningen i bolker, og ikke bare la ungene bare svømme en gang i måneden. De har gode erfaringer med svømmekurs som går over 10 timer i uka.

– Man trenger et kompetanseløft på lærersida, og her kan vi være med å bidra, sier Soleng videre.

De er vant med å ha intensiv svømmeundervisning for innvandrerkvinner, for det er ikke lett for barn å lære å svømme når foreldrene ikke har ferdigheten.
– Svømming er en fantastisk aktivitet, og er for alle. Om du veier 140 kilo eller femti, sier Soleng.

Gamle utdøende anlegg, som ble laget en gang på 60-tallet, er en annen utfordring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere