RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette ortofotoet fra Hjellnes Consult AS viser den foretrukne traseen for ny gang- og sykkelvei på Abildsø.
Dette ortofotoet fra Hjellnes Consult AS viser den foretrukne traseen for ny gang- og sykkelvei på Abildsø.

Vil ha sykkelvei i Bjørnsenskogen

Østensjø bydelsutvalg vil ha ny sykkelvei på Abildsø ved Bjørnsenskogen fremfor i Enebakkveien.

ØSTENSJØ: Torsdag 16. desember behandlet Østensjø bydelsutvalg (BU) en sak om trasé for ny sykkelvei fra møbelbutikken Living og bort til Abildsø-krysset.

I dag stopper sykkelveien som kommer sydfra ved Living, og syklister må bruke veibanen eller fortau videre.

På fjernvarme

Statens Vegvesen har vurdert flere ulike traséalternativer, og valgt å gå videre med et forslag om å tilrettelegge for gang- og sykkelvei mellom Bjørnsenskogen og Multehaug/ Konglerudtoppen frem til krysset Lambertseterveien/Enebakkveien.

Avbøtende tiltak

Forslaget om å la sykkelveien følge fjernvarmetraseen langs Bjørnsenskogen skal være akseptabelt for Friluftsetaten, forutsatt avbøtende tiltak som reduserer ulempene for naturområdene.

Her er det snakk om at traseen skal plasseres helt i randen av naturområdet og gå utenom en dam, at det skal lages en brokonstruksjon over en bekk og at man skal redusere det midlertidige anleggsområdet på deler av strekningen.

Fordeler ved dette alternativet skal blant annet være gjenbruk av fjernvarmetrasé, ingen konflikter med eksisterende trafikk, begrensede ingrep i privat eiendom og god opplevelsesverdi.

Av ulemper nevnes inngrep i fri- og naturområder.

Vil skjerme amfibier og trær

Bydelsadministrasjonen i Østensjø mener et alternativ med å la sykkelveien følge Enebakkveien er bedre, fordi Bjørnsenskogen er buffersone for Østensjøområdet Miljøpark og meget viktig for amfibier og insekter. Det er blant annet observert spissnutefrosk og stor salamander.

Ulemper ved dette alternativet er mange konfliktpunkter mellom syklende og annen trafikk, liten opplevelsesverdi, høy stigning og mulige høye kostnader ved tomteerverelse og relokalisering av støyreduserende tiltak.

Fordelen er at det ikke blir inngrep i naturen.

Hvis alternativet til Statens Vegvesen likevel blir det endelige, ønsker bydelsadministrasjonen følgende tillegg til allerede nevnte avbøtende tiltak:

  • Plan- og bygningsetaten må utføre en fullstendig vurdering og gjennomgang i henhold til Naturmangfoldloven.
  • Konsekvenser for forekomst av mandelpil og eventuelle avbøtende tiltak må avklares og utredes nærmere.
  • Det må vektlegges at tiltaket minimaliserer spredning av dokumenterte svartelistearter som kanadagullris og russekål.

Til bystyret

Flertallet i Østensjø BU valgte å stemme for alternativet til Statens Vegvesen, men de støttet likevel bydelsadministrasjonens tillegg til avbøtende tiltak.

Saken skal nå sendes videre til politisk behandling i Rådhuset, dette vil trolig bli gjort første tertial 2011.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere