RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Line Hatland i Ekebergskrenten ve og vel, Mads Wam Schneider i Gamlebyen beboerforening og Øyonn Groven Myhren i gruppen for Oslo Torg kjemper for å få realisert Gamlebyen Ring. – Dette vil store deler av Oslo få glede av, mener de.
Line Hatland i Ekebergskrenten ve og vel, Mads Wam Schneider i Gamlebyen beboerforening og Øyonn Groven Myhren i gruppen for Oslo Torg kjemper for å få realisert Gamlebyen Ring. – Dette vil store deler av Oslo få glede av, mener de.

Vil ha trikke-ring rundt Gamlebyen

Sterke grasrotkrefter i Gamlebyen har slått seg sammen i kampen om å få realisert «Gamlebyen Ring».

GAMLEBYEN: Når den nye trikkelinjen i Bjørvika kommer, vil Ruter at den skal ta veien opp Bispegata. Linjen i Schweigaards gate legges ned. Sørenga med sine mange tusen nye beboere skal betjenes med buss - ikke trikk - ifølge Ruter.

LES SVARET: Tommelen ned

– Helt feil og lite fremtidsrettet. Det forslaget låser ting fast. Vi må heller bygge et nett som er fremtidsrettet, advarer Mads Wam Schneider, Line Hatland og Øyonn Groven Myhren.

Sammen har de lagt en annen plan, som et enstemmig bydelsutvalg i Gamle Oslo har bejublet. Her river man ikke opp dagens linjer. I tillegg etableres en ny sløyfe opp fra Dronning Eufemias gate i Bjørvika til Håkon 5s gate langs vannspeilet, inn Mosseveien og til Oslo Hospital.

Nytt kryss

Sistnevnte blir et stort trikkekryss, fremfor Oslo Torg, som Ruter foreslår. Forbindelsen mellom Gamlebyen til Grønland brytes ikke. Det åpnes også for fremtidig utvidelse til Helsfyr. Med andre ord slås atskillige transportfluer i ett smekk.

– Tanken om at alt skal gjennom Bjørvika er misforstått.
Da må du jo først til sentrum og så tilbake igjen til Grønland. Vi tror politikerne på rådhuset er så smarte, at de sier ja til vårt forslag. Det vil store deler av Oslo ha glede av, ikke bare Gamle Oslo, sier de.

Nye forbindelser

At traseen skal gå i Bispegata, begriper de ikke.

– Riksantikvaren jobber hardt for å få lagt jernbanesporene under bakken. Samtidig skal kommunen lage en ny transportbarriere gjennom Middelalderbyen. Det virker ikke logisk, sier de.

– Jeg ser ingen grunn til å legge trikken gjennom Bispegata, sier Wam Schneider.

Facebook

De har laget facebooksiden «Gamlebyen Ring» hvor saken er behørig behandlet med rutekart og informasjon. Ifølge Wam Schneider er det få som skjønner at østkanten risikerer å miste enda et trikketilbud.

– Vi har mistet trikk på Kampen, Vålerenga og Grønland. Det er veldig alvorlig at de nå skal ta Schweigaards gate. De herjer med østkanten. Ikke en linje er lagt ned i vest, sier han.

– Det er feil å legge ned en linje som fungerer bra og er populær, sier han.

Middelalderbyen

Å legge trikken i en ring rundt Middelalderbyen er også en stor fordel, ifølge trikkeforkjemperne.

– Dette er et kardinalgrep hvor du kombinerer eksisterende linjer med nye. Det koster ikke mer, og du får mer igjen for pengene. Du tar også hensyn til Middelalderbyen, samtidig som man får større fleksibilitet i tilbudet. Å legge krysset til Oslo Torg blir ødeleggende, oppsummerer de.

Saken har også stor støtte lokalt, påpeker de.


– Ti vel-grupper ble enige, da jeg og Line satt i i en gruppe som jobbet med trafikkplaner for Gamle Oslo. Folk er veldig glad i trikken, sier de.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere