RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TRÆR ELLER TRAFIKK? I dag går det meste av trafikken til idrettsanlegget på Trasop gjennom boligområdene nord for sperringen i Vetlandsveien. Bymiljøetaten vil fordele trafikken ved å lage en stor p-plass i skogholtet sør for sperringen.
TRÆR ELLER TRAFIKK? I dag går det meste av trafikken til idrettsanlegget på Trasop gjennom boligområdene nord for sperringen i Vetlandsveien. Bymiljøetaten vil fordele trafikken ved å lage en stor p-plass i skogholtet sør for sperringen. Foto: Alle foto: Nina Schyberg Olsen

Vil ikke asfaltere skogholt

Bydelsdirektøren i Østensjø synes ikke det er en god idé å hugge ned et skogholt på Trasop for å lage parkeringsplass.

TRASOP: Den årelange striden om trafikken til idrettsanlegget på Trasop er igjen på sakskartet til Østensjø bydelsutvalg (BU).

Mandag 18. november behandler de et forslag om å erstatte et skogholt i Vetlandsveien med en parkeringsplass for 64 biler.

Slik ønsker Bymiljøetaten å fordele trafikken på begge sider av Vetlandsveien, som er stengt med steiner ved skogholtet. Målet er også å rydde opp i parkeringssituasjonen og bidra til bedre trafikkflyt.

Vil bevare grønn lunge

Saken har høringsfrist 25. november, og som vi nylig omtalte er Plan- og bygningsetaten (PBE) imot forslaget.

Det er også bydelsdirektøren i Østensjø, som anbefaler BU å si nei.

I likhet med PBE påpeker bydelsdirektøren at forslaget er i strid med vedtatte prinsipper om å opprettholde grøntdrag og styrke tur- og rekreasjonsmulighetene i Oslo.

Frykter økt trafikk

Bydelsdirektøren argumenterer også med at forslaget vil gi betydelig trafikkøkning i Vetlandsfaret og Vetlandsveien sør for sperringen.

Ifølge en trafikkanalyse vil trafikken i Vetlandsveien øke med cirka 640 biler i døgnet og trafikken i Vetlandsfaret med cirka 160 biler i døgnet.

Trafikkanalysen henviser forøvrig til at parkeringssituasjonen i dag er uoversiktlig, og at skoleveien nord for sperringen oppleves som utrygg.

Dette kan bli bedre hvis trafikken fordeles, samtidig som den sørlige delen også er skolevei.

Det påpekes imidlertid at idrettstrafikken er størst etter skoletid, og at endel av bilene allerede parkerer på sørsiden. Det anslås derfor at trafikkøkningen trolig vil være noe lavere enn nevnte tall.

Ikke erstatningsarealer

At det ikke tilbys erstatningsarealer for skogholtet et annet sted, bidrar også til at bydelsdirektøren går imot forslaget.

I sakspapirene skriver PBE at de kunne fraveket kravet om erstatningsarealer, og sagt ja til forslaget, hvis parkeringsarealene ble redusert fra 64 til 30 p-plasser.

Bymiljøetaten mener imidlertid at dette ikke tilfredstiller behovet.

Lokalmiljøet er delt

Det har tidligere vært svært delte meninger om hvordan man skal løse trafikkproblemene, også i BU.

Naboer i sør har vært imot, samtidig som Oppsal Vel nå uttaler at de synes forslaget ser fornuftig ut.

Oppsal Vel skriver at deres kjennskap til skogsområdet er at det er svært lite brukt, med noe unntak for en del uønskede individer.

De påpeker også at parkeringssituasjonen i området er forverret etter at p-huset mot Hellerudveien ble revet fordi det skal bygges boliger.

De som har innspill i saken kan komme med disse i åpen halvtime hos Østensjø bydelsutvalg mandag 18. november klokken 18.30.

LES OGSÅ: Uenige om idrettsparkering i Vetlandsveien

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere