RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LOKALPATRIOTER: Formann i Nordstrand vel Jarle Abelson (t.v.) og viseformann Christian Roscher-Nielsen vil ha et grønt og trygt kryss med lav hastighet.
LOKALPATRIOTER: Formann i Nordstrand vel Jarle Abelson (t.v.) og viseformann Christian Roscher-Nielsen vil ha et grønt og trygt kryss med lav hastighet. Foto: FOTO: Øystein Dahl Johansen

Vil ikke ha rallykryss

Nordstrand vel er bekymret for fremdriften på Sæter og det de kaller næringsfiendtlig saksbehandling.

SÆTER: Nordstrand vel mottok på slutten av fjoråret et brev fra Bymiljøetaten hvor de konkluderes med at etaten ikke ønsker å starte forhandlinger om utbyggingsavtalen før planen for krysset er godkjent (se faktaboks).



– Dette er oppsiktsvekkende da byråden allerede to ganger har bedt om at Bymiljøetaten skal starte forhandlinger om utbyggingsavtalen med utbyggerne på Sæter. Byråkratiet nekter altså å gjøre det den politiske ledelsen ber dem om å gjøre, sier forman i vellet Jarle Abelson og viseformann Christian Roscher-Nielsen.

LES OGSÅ: Elvestuen skal avklare veien videre

Sju års saksbehandling

Nordstrand vel er grunneier og har næringsinteresser i krysset, men de er minimale og bekymringen deres går på hele stedets utviklingen.

– Nordstrand Vel frykter at konsekvensene av ytterligere utsettelser, og det vi oppfatter som til dels en næringsfiendtlig saksbehandling på Sæter (sju år journ.anm.) i sin ytterste konsekvens kan føre til at det ikke blir utbygging i overskuelig framtid, sier Abelson og Roscher-Nielsen.

LES OGSÅ : Venter på kryssvedtak

Hastighetsreduksjon

Striden står om valg av kryssløsning og finansiering av denne. Grunneierne (som skal finansiere krysset og har kostnadsfordelingen klar) har fremmet to forslag som prioriterer trær og sykkeltrasé, mens etaten har fremmet et forslag som i større grad prioriterer trafikken.

– Vi ønsker ikke noe rallykryss. Å få ned hastigheten er vesentlig. Vi må også få til et hyggelig miljø, som ser bra ut og er trygt. Hvis de 200 nye boligene skal ligge tett inntil et grått monsterkryss med prioritert gjennomkjøring blir det ikke så trivelig, sier de.

Provoserende

Vellet mener treneringen av saken gjør at de store investorene mister investeringslysten.

– Grunneierne begynner å bli utålmodige, spesielt hvis de må betale for et kryss ingen ønsker. Dette oppfattes som frustrerende og provoserende av så vel næringsinteresser som beboere på Sæter, sier de.

FLERE SAKER OM SÆTERUTVIKLINGEN:

Nå rives Esso

– Hvor skal jeg fylle bensin nå?

Siste dråpe fra Esso-stasjonen i slutten av mai

­­– Må velge mellom trær og sykkelsti på nye Sæter

Planene for Sæter begynner å ta form

Parkeringsrot på Sæter

Nærmer seg avtale for Sæterkrysset

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere