RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alle som har kjørt Bygdøy allé i rushen vet at det ikke er å anbefale for folk med dårlig tid, ei heller slitte nerver. For det går sakte.
Alle som har kjørt Bygdøy allé i rushen vet at det ikke er å anbefale for folk med dårlig tid, ei heller slitte nerver. For det går sakte.

Vil kutte kollektivfeltet i Bygdøy allé

Til tross for at busslinjene 20 og 31 som går gjennom Bygdøy allé har 57 000 reiseende daglig, foreslår Oslo kommune å fjerne kollektivfeltet i gaten.

FROGNER: Samferdselsetaten går inn for å fjerne kollektivfeltet i Bygdøy allé, til fordel for varelevering til butikker.

Bydelspolitikere på Frogner stiller seg bak forslaget.

– Det ser vi som en god idé, uttaler bydelspolitiker Hans Høegh Henrichsen til Aftensposten.

– Det er først og fremst for å sikre varelevering og hindre kjøring på fortau, sier Bjørn Meaas, saksbehandler i Samferdselsetaten til avisen.

Ja til venstrefelt

Han trekker frem at etaten også har vektlagt å gjøre krysset Thomas Heftyes gate og Bydøy allé sikrere, ved å fjerne kollektivfeltet, og etablerer et venstresvingsfelt her, sier Meaas.

Ruter, som administrer bussruter, blant annet til Bygdøy og Snarøya, er ikke informert om saken.

– Vi må se nærmere på hva Samferdselsetaten her har foreslått, men på generell basis kan vi si at egne kollektivfelt er svært viktig for oss og for våre kunder, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter.

Viktig med kollektvifelt

– Kollektivfeltet i Bygdøy allè er også av stor betydning for fremkommeligheten for de bussene som trafikkerer der, og viktige busslinjer benytter denne traseen. Busslinjene 20 og 31 har eksempelvis mer enn 57000 reisende daglig, og det er jo også slik at forsinkelser som konsekvens av dårlig fremkommelighet ikke bare går ut over de som reiser med akkurat disse linjene, men også kunder som venter på tilknyttede holdeplasser i endene av dette. Så for Ruter er det selvsagt viktig å kunne beholde, og heller utvide dagens antall kollektivfelt på generell basis, sier hun, men understreker at når det gjelder denne konkrete saken må Ruter få se nærmere på den før de eventuelt kan kommentere ytterligere.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere