RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Åpningen av ny firefelts E6 fra Assurtjern til Vinterbro vil neppe føre til mindre kø, støy og trafikk på E6. Til det er trafikkøkningen og flaskehalsene for mange. Bildet viser E6 fra Dal/Brenna og sørover. FOTO: Øystein Dahl Johansen
Åpningen av ny firefelts E6 fra Assurtjern til Vinterbro vil neppe føre til mindre kø, støy og trafikk på E6. Til det er trafikkøkningen og flaskehalsene for mange. Bildet viser E6 fra Dal/Brenna og sørover. FOTO: Øystein Dahl Johansen

Vil neppe føre til mindre kø

09.09.2009 åpner den nye parsellen på E6 forbi Vinterbro, men firefeltsveien vil neppe hjelpe på trafikkkorken innover på E6 mot Oslo.

E6: – Hovedmålet er å bedre kapasitet og flyt på strekningen fra Vinterbro til Assurdalen. Dette vil ha størst effekt nord og sør for tunnelen og vil redusere støy og miljøplager på strekningen, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl til Nordstrands Blad.

Fra 2002 til 2004 ble E6 utvidet til firefelts motorvei fra Oslo-grensa ved Klemetsrud til Assurtjern. Fra september 2006 har Statens vegvesen jobbet med den 5,5 kilometer lange strekningen fra Assurtjern til Vinterbro.

På strekningen ligger også den 3,7 kilometer lange Nøstvedt-tunnelen. Prosjektet er del av utbyggingen av E6 til firefelts motorvei fra Oslo til svenskegrensen.

– Vi håper å få mer trafikk inn på E6 fra de mindre veiene i området. Vi forventer også at trafikksikkerheten blir bedre med en firefelts vei med fysisk skille og to-løpstunnel som vil minimere sjansen for møteulykker, sier Nordahl.

Trafikken på E6 har vokst jevnt og trutt de siste årene på bekostning av Mosseveien (E18), hvor trafikken har gått litt ned.

Selv om en flaksehals nå fjernes er det tvilsomt at det vil bidra til mindre kø, støy og miljøbelastning for strekningen av E6 som ligger fra Oslo-grensen til Bryn.

– En ting er at det blir bygd ny firefeltsvei, men før eller siden kommer bilistene til Ryenkrysset. Det vil vel ikke skje noe voldsomt med veiåpningen, fordi kapasiteten i Ryenkrysset er sprengt, sier senioringeniør Harald Granerud i Statens vegvesen, region øst.

Lokalt påfyll

I dag passerer det i underkant av 30.000 biler i døgnet på E6 ved Vinterbro. I 2015 er det ventet at døgntrafikken er økt til 45.000. Men trafikkøkningen på E6 er også kraftig langs veien inn mot Oslo. I Skulleruddumpa passerer det 58.000 biler i døgnet, mens det på Manglerud passerer rundt 70.000 biler.

– Hva er årsaken til at det hoper seg opp i Ryenkrysset?

– Det henger sammen som ett nett. Løser man på en floke henger det seg opp i neste. I Ryenkrysset er for mye trafikk til at den kan avvikles i en rundkjøring, sier Granerud som mener en fremtidig Manglerudtunnel kan løse mange av problemene i Ryenkrysset.

Manglerudtunnelen ligger inne som ett av fem prioriterte prosjekter i Oslopakke 3/Nasjonal transportplan for 2010–2019.

Lukket åpning

Utbyggingen Assurtjern-Vinterbro har fra starten av hatt åpningsdato 9. september som mål og alt har gått etter planen.

– Vi har en styringsramme på 1,485 milliarder 2009 kroner. Prognosen nå er på 1,318 milliarder kroner, altså ti prosent under styringsrammen, sier Anne-Grethe Nordahl.

Nå er det kun finpuss, testing, asfaltering og merking som gjenstår før åpningen.

– Det vil bli en del endringer i kjøremønsteret og totalstengning på natten for å få asfaltert, merket og testet feltsignaler, sier Nordahl.

Statsråd Liv Signe Navarsete er invitert til åpningene som vil bli holdt i et lukket arrangement 9. september av sikkerhetsmessige årsaker.

– Vi beklager at vi ikke kan arrangere en folkefest. Vi er veldig stolte av det vi har bygd og håper folk setter pris på det, sier Nordahl.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere