RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppsal arena/ Trasophallen har blitt veldig populær, men fortsatt har ikke politikerne blitt enige om hva som er den beste adkomstveien til hallen.
Oppsal arena/ Trasophallen har blitt veldig populær, men fortsatt har ikke politikerne blitt enige om hva som er den beste adkomstveien til hallen.

Vil spre trafikken til Oppsal arena

Etter åtte år er det ennå ikke avgjort hvor adkomstveien til Oppsal arena/Trasophallen skal gå. Nå har byutviklingskomiteen kommet med et nytt alternativ.

TRASOP: – Vi ønsker å skjerme skogen og spre trafikkbelastningen, sier leder av byutviklingskomiteen Ola Elvestuen (V) til Nordstrands Blad.

Historien

Da det ble bestemt at det skulle bygges en ny idrettshall på Trasop, ble det stilt krav om at det skulle bygges ny vei for adkomst til hallen, slik at ikke det eksisterende veinettet fikk for stor belastning. Den nye reguleringsplanen ble vedtatt høsten 2001 og innebar at den nye veien skulle gå fra Hellerudveien/Ytre Ringvei og over et friområde.

I 2007 kom det et nytt planforslag fra Kultur- og idrettsetaten, som også byrådsavdelingen for byutvikling anbefalte. De ønsket at man skulle benytte det eksisterende veinettet.

Mange har engasjert seg i saken og i høringsrunden kom det en rekke innspill. Naboene var selvsagt bekymret for økt trafikk, mens andre igjen likte forslaget fordi det betød at man ikke måtte ødelegge friområdet ved skolen.

Begrenset høring

I våres hadde byutviklingskomiteen saken til behandling, men valgte å utsette den fordi de ville ha en befaring i området først. Under befaringen så de at belastningen på det eksisterende veinettet ville kunne spres, ved at man flyttet den fysiske sperringen noen meter. Da ville man få tilgang til hallen både fra nord og sør.

– Vi behandlet saken i komiteen 28. oktober og gikk enstemmig inn for dette alternativet. Komiteen regnet med at vi ikke trengte å varsle de berørte partene om endringen og sendte saken til behandling i bystyret 11. november. Like før bystyremøtet fikk vi beskjed fra Plan- og bygningsetaten om at dette måtte ut på en begrenset høring, forklarer Elvestuen.

– Da komiteen valgte å anbefale denne løsningen, informerte vi i byrådsavdelingen om at forslaget må varsles naboene som bor der. De har jo tidligere bare uttalt seg om alternativet hvor trafikken skal komme nordfra, forteller byrådssekretær Ståle Hagen i byrådsavdelingen for byutvikling.

Et brev ble sendt ut til de berørte eiendommene, som ligger inntil traseen. Det gjelder seks eiendommer, noen av dem borettslag, i Filerveien, Solbergveien, Vetlandsveien og Kranveien. Brevet ble sendt ut i begynnelsen av november og de har seks uker på seg til å svare.

– Byrådsavdelingen anbefaler derfor at saken utsettes til alle har fått svart. Dersom den behandles nå vil naboer kunne påberope saksbehandlingsfeil. Den bør derfor ikke tas opp før etter jul, sier Hagen.

– En samlet komité mente det var riktig å hente sake tilbake til komiteen og ikke bare utsette saken i bystyret. Da får vi anledning til å behandle saken på nytt med alle innspillene, sier Elvestuen (V).

Alle gir konsekvenser

Hagen forklarer at byrådsavdelingen ikke har noe i mot forslaget til komiteen, men at byrådsavdelingen selv har kommet med et forslag de mener er den beste løsningen.

– Alternativet med å flytte sperringen er også vurdert av oss, men vi mener det vil føre til mer trafikk utenfor porten til Trasop skole. Vårt ønske var å begrense trafikken foran skolen og legge til rette for fortau i Hellerudfaret for å bedre trafikksikkerheten.

– Det er ingen alternativer som er det rette i denne saken, for alle vil ha konsekvenser for noen. Derfor har også denne saken tatt så lang tid. Det viktigste er at man finner en løsning, hvor vi slipper å ødelegge skogen, avslutter han.

På grunn av mye trafikk og høy fart etter at hallen kom, har også beboerne i Vetlandsveien bedt om at det settes opp en fartshump til i veien. Denne vil de ha ved Godliaskogen barnehage, som ligger i nordenden av veien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere