RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ville støye mer på kvelden – får ikke lov

Oslo Havn KF har fått avslag på sin søknad om dispensasjon fra støygrensen på Ormsund-terminalen. Nå jobbes det for et kompromiss.

NORDSTRAND: – Vi vil bringe saken inn for Helse- og Omsorgsdepartementet. Samtidig iverksetter vi tiltak for å redusere støyen på kvelden, når vi bryter støygrensen, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran i en pressemelding.

LES OGSÅ: Lokalpolitikerne fornøyd med støy-avslag

Forstår naboene

– Vi har stor forståelse for naboene som plages av støy. Derfor har vi i lang tid jobbet sammen med fagforeningene for å endre arbeidstidene. Fra 1. april er Oslo Havn klar til å innføre ny skiftordning, som vil flytte aktivitet fra natt og kveld til dag. Det som gjenstår nå, er å få laste- og lossearbeiderne, som ikke er ansatt hos oss, med på det samme, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

Flytte til Sjursøya

Oslo havn har i dag en containerterminal på Ormsund og en på Sjursøya. Det er på Ormsund-terminalen at støygrensen blir brutt på kveldstid.

– Trafikken på Sjursøya er innenfor støygrensene. Det er færre naboer til denne terminalen og de bor lenger unna havnedriften, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

– Terminalen på Sjursøya er under utbygging. I 2015 vil all containertrafikken være samlet her, fortsetter hun.

Til departementet

– På Ormsund-terminalen er støygrensene satt til 55 db på dag og natt, mens grensen er 45 db i perioden mellom klokken 18 og 22. Oslo Havn KF søkte Fylkesmannen om dispensasjon fra støygrensen på kveldstid, og det er denne søknaden vi nå har fått avslag på. Oslo Havn KF vil bringe saken inn for Helse- og Omsorgsdepartementet, sier havnedirektøren.

Tillatt med nattestøy

– Slik regelverket er utformet i dag, kan vi støye mer på natten enn på kvelden. Det åpner med andre ord for at vi kan overføre mer aktivitet til natt, og på den måten holde oss innenfor støygrensene. Men vi ønsker ikke å gjøre dette. De tilbakemeldingene vi har fått, tyder på at det er det nettopp på nattestid at naboene synes støyen er mest plagsom, sier Hamran.

Flere trailere

Havnedirektøren understreker at Oslo Havn KF vil gjøre det de kan for å følge gjeldene støyregelverk, i tråd med vedtaket fra Fylkesmannen.

– I verste fall vil vi måtte redusere aktiviteten vår. Det er stikk i strid med en overordnet målsetting om å overføre mer gods fra land til sjø, fordi dette er mer miljøvennlig. Hvis Oslo havn må redusere aktiviteten, vil det medføre at mer gods kommer landeveien. Denne transporten vil plage enda flere, både i form av mer kø og økt forurensning, sier Hamran.

Søker kompromiss

– Når vi bringer saken inn for Helse- og omsorgsdepartementet vil Oslo Havn KF også foreslå et kompromiss.

– Hvis støygrensene på dagtid utvides til å gjelde fram til klokken 20, har vi større mulighet for å få lastet og losset mer gods i en periode som er mindre plagsom for naboene, sier Hamran.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere