RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

1200 hk og 431 km/t. Også Bugatti Veyron 16.4 Super Sport er et VW-produkt
1200 hk og 431 km/t. Også Bugatti Veyron 16.4 Super Sport er et VW-produkt Foto: Foto: Øivind Skar

Viste frem super-Veyron

VW-konsernet er klart størst i Europa. Nå vil de vokse seg større og underlegge seg mer av verden.

PARIS: Åpningen av den gigantiske bilmessen i Paris endte i en maktdemonstasjon fra Volkswagen-konsernet og deres mange undermerker.

Ut rullet de det ene spennende konseptet etter det andre.

Ingen produsent i verden har større bredde i modellprogrammet. Det spenner fra den minste Seat, gjerrigste Volkswagen og billigste Skoda til snu seg etter-biler som Bentley Continental GT, kevlar-Lamborghini som akselererer til 100 km/t på 2,5 sekunder og Bugatti Veyron.

Størst og raskest

For Europas største bilprodusent er det ikke bare viktigst å være størst, men også raskest. Bugattien på scenegulvet hadde litt tidligere prestert 431 km/t i offisiell måling.

Det må 1200 hestekrefter og 1500 Nm i drakraft for å klare slik vcanvittig fart på asfalt.

Det finnes knapt noen grenser i dette konsernets modellutvalg og planer.Så nå er det ikke lenger nok å være den klart største i Europa. VWs mål er å bli størst i verden!

Maktdemonstrasjon

Men er dette viktig for en verden som skriker etter mer miljøvennlige biler?

Kanskje ikke, men VW-gruppen definerer også standarden i forhold til miljøvennlighet.

Da norske myndigheter omformet bilavgiftene med tanke på å tvinge forbruk og utslipp ned, rullet VWs ulike merker ut så mange modeller - og i et slik antall - at det lave utslippet nå truer statskassen i form av reduserte inntekter.

Snakk om maktdemonstrasjon!

Ingen i nærheten

Og nå skjer det igjen. Med ny, det vil egentlig si sterkt fornyet VW Passat, tvinges utslippet igjen ned. Deres BlueMotion- variant med 105 hk motor er nede på 109 gram.

Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten. Noen prisøkning av betydning snakkes det heller ikke om selv om Passat-prisen ikke er klar.

VWs informasjonssjef Jan Erik Haugen opplyser at reduserte avgifter i hovedsak kompenserer for prisøkning fra fabrikk.

Samtidig senkes utslippet på Golf, landets klart mest kjøpte bilmodell de siste årene. Før det var Passat mest kjøpt. Alle VWs modeller skal heretter leveres med BlueMotion-teknologi for lavest mulig utslipp.

Skal kapre markedsandeler

Terje Male, VW-sjef i Norge sier det slik: – Vi har som mål å selge 5500 Passat og 5500 Golf neste år. Totalmålet for VW er å kapre 15,5 prosent av de norske biløkjøperne.

Det betyr at den konkurrent som har til hensikt å utfordre VW i Norge skal stå svært tidlig opp og jobbe ytterst smart og hardt.

Male legger ikke skjul på at målet er å gjøre Passat til landets mest foretrukne bilmodell i 2011.

God fart i bilsalget

For informasjonsdirektør Paul Hegna er ikke dette nok. Også Audi og Skoda skal hver ha bortimot seks prosent av nybilsalget.

Det gjør at mer enn hver fjerde nysolgte bil i Norge også i fortsettelsen kommer fra Harald A. Møller. Nevnte vi maktdemonstrasjon?

– Vi ser at bilsalget denne høsten generelt går over all forventning og at det nok ender nærmere 130 000 nye biler enn 125 000 biler, fortsetter Male.

Han tror også mange kontrakter dras med over i 2011, men venter en liten salgsnedgang, kanskje til 115 000 til 120 000 biler.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere