RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Volvo først med dieselhybrid

Volvo skriver bilhistorie ved å være først ute med ladbar diesel/elektrisk hybridbil i 2012.

Volvo på strøm og diesel Volvo har lenge snakket om at de arbeider både med elektrifisering av bilparken og en hybridmodell.

Nå er det klart at Volvo allerede i 2012, som den første bilprodusenten i verden, setter i produksjon en ladbar diesel/elektrisk hybrid bil som kan kjøre inntil 50 kilometer på ren batterikraft før dieselmotoren starter.

Nærmere 300 hk

Basis for bilen vil være Volvos nyeste modell, V60, en familiestor stasjonsvogn.

Kombinasjonen av eldrift og dieselmotor gir så lavt utslipp som 49 gram CO2 per kjørte kilometer, uten at det lave utslippet på noen måte går ut over ytelsene.

Snarere tvert om: Bilen vil samlet få nærmere 300 hestekrefter og akselerasjon til 100 km/t på korte 6,9 sekunder. Dieselforbruket er 0,19 liter per mil ut fra gjeldende kjøresyklus. Å lade batteriene tar fra 3 timer (16A) til 7,5 timer.

Kombinasjon gir 4x4

Det Volvo gjør, er å beholde den opprinnelige bilen så intakt som mulig for å få ned kostnadene.

Det betyr en 2,4 liter/215 hk stor dieselmotor under panseret. Så monteres en elektrisk drivlinje bak, slik at når bilen kun kjører på batteristrøm, er den bakhjulsdrevet. Kombinasjonen gir også firehjulsdrift.

Volvos tekniske løsning vil neppe høre med i budsjettkategorien. På den annen side vil bilen nyte godt av et norsk avgiftssystem som favoriserer lavutslippsbiler. Dette kan gjøre Volvoen svært interessant i Norge.

Avgiftsvinner

På grunn av at Volvo har klart å senke utslippet på sine bilmodeller dramatisk de siste årene, står Volvo igjen som en av vinnerne i det norske bilavgiftssystemet. Honoraret for Volvo har vært sterk vekst i bilsalget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere