RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
 

Vurderer om Moseids teppe kan pryde Operaen

Trondheim (NTB-Skjalg Fremo): Utsmykningsutvalget for Operaen i Bjørvika vurderer om Torvald Moseids 62 meter lange broderte teppe «De fire årstider» kan plasseres i det nye operahuset.

- Det er et dilemma i finne plass til det innenfor offentlige arealer, sier lederen for utvalget, Leif Terje Løddesøl, til NTB. Han skal om kort tid svare på en henvendelse utvalget har fått fra Kultur- og kirkedepartementet (KUD).

Utsmykningsutvalget drøftet på et møte i forrige uke muligheten for å finne en plass i Operaen for dette enestående kunstverket. Forslaget ble fremmet i desember av professor emeritus Jon-Roar Bjørkvold i et brev til kulturminister Trond Giske.

Bjørkvold har også tidligere, blant annet i en kronikk i Aftenposten 9. juli 2006, tatt til orde for at «De fire årstider» bør plasseres i foajeen i det nye operabygget.

Huset ble solgt

Torvald Moseid (1917-2000) begynte å brodere på «De fire årstider» i 1961.

16 år senere i 1977 var teppet ferdig - en frise 62 meter lang og 58 centimeter høy. Det ble stilt ut i Kunstindustrimuseet i Oslo.

Senere fikk det en fast plass på fire vegger i øverste etasje i Universitetsforlagets nye bygg på Tøyen i Oslo.

Men Universitetsforlaget ble avviklet, og huset ble solgt. Forlagene Aschehoug og Gyldendal overtok forlagsvirksomheten og ble eiere av teppet, men uten å ha noen plass til å stille det ut. Sommeren 2006 ble det lånt ut til Setesdalsmuseet.

- Vi har ikke hus til teppet. Vi mener det hører til på et offentlig sted der det kan ses av mange, sier visekonsernsjef Jon Østbø i Gyldendal til NTB.

Han tror forlagene vil selge dersom det kommer en kjøper som kan stille det ut.

- Hjemløst mesterverk

Jon-Roar Bjørkvold påpeker i brevet til Trond Giske at «De fire årstider» ble «hjemløst etter Universitetsforlagets konkurs».

I kronikken i Aftenposten beskriver han teppet og dets historie, og sammenligner det med Bayeux-teppet - «Middelalderens monumentale mesterverk».

«Nå må Moseids første teppe sikres et varig og verdig hjem, det rager for høyt i norsk og internasjonal kunsthistorie til å skulle stues vekk. Den nye operaens foajé er stedet», skriver han i brevet til kulturministeren.

- Skjær gjennom

Bjørkvold kommer også med følgende oppfordring til Giske: «Du er kjent som en handlekraftig og ubyråkratisk statsråd, med et hjerte i kulturen. Les den vedlagte kronikken, kjenn på dimensjonene, skjær gjennom og gå til handling.»

Kulturdepartementet reagerte raskt, og sendte 11. desember Bjørkvolds brev videre til Utsmykningsutvalget for operahusprosjektet.

Leif Terje Løddesøl opplyser at utvalget skal drøfte denne saken én gang til før svaret blir gitt til departementet. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere