RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: LUKE MACGREGOR (Reuters)

- Vi glemmer fort

Sist oppdatert:
Askeskyen kom og gikk - og nå selges det Syden-turer som aldri før.

Det var i midten av april at akseskyen Eyjafjallajökull på Island lammet store deler av den europeiske flytrafikken. Mange norske feriegjester ble sittende fast på flyplasser rundt Middelhavet og mange måtte utsette turen fra Norge.

Bestiller tur - uansett

- Naturkatastrofer og andre naturfenomener betyr lite når ferieturen bestilles. Selv om det ikke er lenge siden vulkanutbruddet på Island, glemmer vi fort, sier Bjørn Ove Grønseth, som er studieleder ved Høgskolen i Buskeruds Senter for reiseliv.

- Hendelsen påvirker oss der og da. Omfattende mediedekning og det at flyene sto på bakken endrer forbrukeratferden, men det tar ikke lang tid før vi ser fram til nye utfordringer, sier reiselivseksperten til Nettavisen.

Økt feriesalg

Våre vaner gjør seg også gjeldende oss charterselskapene. Nå varsler flere aktører om økt salg av reiser.

- Vi nordmenn er veldig pragmatiske og vi glemmer fort. Det har vi sett i forbindelse med tidligere kriser også. Asken kom og gikk, og vi merket en nedgang i reisesalget når det sto på som verst. Nå er derimot alt tilbake til normalene, og vi har faktisk solgt 10 prosent flere sommerreiser sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, forklarer Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef hos Star Tour.

- Vi regner med at vulkanen har tatt en Tornerosesøvn, og det virker som om markedet regner med det samme. Til tross for store utfordringer under og i etterkant av askeskyen har bestillingene de siste to ukene økt med 40 prosent, så markedet er definitivt tilbake på sporet, sier Christian Grønli hos Ving.

Ekstrem fokus

Ifølge Grønseth setter vi nordmenn sommerferien veldig høyt, og turen bestilles tidlig.

- Det skal mye til for å gjøre om på den. Sommerferie er noe man ser fram til.

- Skal vi til Hellas, så drar vi til Hellas, legger han til.

Gjennom store deler av året fokuserer nordmenn mye på sommerferien. Psykologiske føringer om at man skal gjøre noe annet ligger i bunn - uansett om ferien går til Middelhavet eller bestemor i Ålesund.

- Veldig ofte handler ferien om ikke å gjøre noen ingenting, og gjerne sammen med familien. Det er motivasjonen og da blir en askesky i april/mai ganske uvesentlig. På ferie skal vi, sier høyskolelektoren.

Også Star Tour registrerer at ferieturen på sommeren er hovedferien til folk flest.

- Dette er ferieukene vi har drømt om hele året, og med fjorårets begredelige sommer tatt i betraktning er reiselysten absolutt tilstedet, sier Larsen-Vonstett.

Les også: Håper på ny opptur for norgesferie

Behagelig kurs

Både hun og Ving-sjefen tror deres kunder også vil glede seg over den lave kursen på euro. De norske kronene strekker seg lengre under sommerens utenlandsferie.

Les også: Euro til bunnivå

- Jeg tror ikke den er lav nok til at det er avgjørende for så veldig mange av oss. Vi reiser på ferie okke som. Men det er klart at lav eurokurs kanskje gjør at vi shopper mer og koster på oss mer når vi først har kommet oss av gårde, sier Larsen-Vonstett.

- At euroen står lavt i kurs mot norske kroner nå, legger nok ingen spesiell demper på etterspørselen. Aldri tidligere har man fått så mye ut av de norske kronene på ferie i Eurosonen, legger Grønli til.

Vekst i flytrafikken

Avinor melder onsdag om en økning på 6,2 prosent i flytrafikken i forhold til mai i fjor. Nesten 3,5 millioner mennesker reiste til eller fra en av Avinors lufthavner i løpet av forrige måned. Veksten i antall passasjerer i utlandstrafikken var på hele 12,7 prosent i mai i forhold til samme måned i fjor.

- Etter et kraftig tilbakeslag i trafikken i forbindelse med finanskrisen var trafikken på god vei opp igjen i begynnelsen av året, før askeskyene fra Island i perioder av april stanset trafikken fullstendig. Men nå ser det ut til at reiselysten er tilbake for fullt, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere