RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Skjermbilde)

Innfører gebyr på bredbånd - skylder på klimaendringer

Sist oppdatert:
NextGenTel har funnet en ny måte å tjene penger på.

Bredbåndsleverandøren NextGenTel leverer i dag bredbånd til knappe 200.000 kunder i hele landet, og har stort sett holdt seg med relativt konkurransedyktige priser

Selskapet har derimot fått kraftig konkurranse fra spesielt kabel-TV-aktørene og strømselskapene, som kan tilby høyere hastigheter.

Ifølge Post- og teletilsynet mistet selskapet 7000 kunder bare i løpet av de første 6 månedene i 2011, og i 2010 mistet de over 28.000 kunder. Også de andre store tilbyderne, som Telenor og Ventelo har mistet mange kunder til andre typer bredbånd.

Vil ha 228 kroner ekstra på grunn av klimaendringer

Nå melder selskapet at de innfører et nytt gebyr for alle sine kunder, et fast gebyr på 19 kroner per måned for såkalt leie av bredbåndsruter, noe alle selskapets kunder må gjøre.

Selskapet begrunner det nye gebyret med klimaendringene.

«De senere årene har vi alle opplevd klimaendringene. Dette har medført stadig flere stormer, både sommer og vinter, som fører til lyn og torden. På grunn av dette ser vi en kraftig økning i kundenes behov for nye rutere», skriver selskapet i en melding til alle sine kunder.

Mener kundene tjener på det

«Vi mener at ordningen med at vi eier ruteren, og således tar ansvaret for at den til enhver tid virker, er den aller beste ordningen for deg som kunde. For å kunne fortsette med denne gode ordningen også i fremtiden, innfører vi fra 1. mars en leiepris på ruteren på 19,- per måned», skriver selskapet.

Dermed kan selskapet skru opp prisen, uten at dette kommer til syne på prisoversikten.

De siste offisielle tallene fra Post- og teletilsynet viser at selskapet har 187.641 kunder med DSL-basert bredbånd. Om hver kunde må betale 228 kroner ekstra i året, vil selskapet med endringen nå øke inntektene sine med over 42 millioner kroner.

De fleste har allerede tilleggsgebyr

Fra før må alle kunder som benytter seg av DSL-baserte produkter betale 79 kroner ekstra i måneden (gjelder ofte ikke på VDSL), om de ikke betaler for fasttelefon. Dette er fordi det er Telenor som eier fastnettet, og vil ha betalt om nettet brukes.

NextGenTels billigste bredbåndsabonnement til 299 kroner i måneden, koster nå dermed minimum 318 kroner i måneden - og 397 kroner om du ikke vil ha fasttelefon.

- Vil synliggjøre en kostnad

Markedssjef Lasse Marøen sier til Nettavisen onsdag ettermiddag at bakgrunnen for endringen er at de har opplevd en betydlig økning i antall kunder som må bytte bredbåndsruter.

- Vi har lånt ut ruteren fritt, uten å ta en ekstra kostnad, og siden ruteren har vært vår eiendel så har vi også tatt ansvar for å bytte den, sier Marøen til Nettavisen.

- Denne byttingen har økt kraftig, og det har blitt veldig kostbart. Vi har byttet flere titusen rutere i året. Enten måtte vi slutte å ta ansvar for ruteren, ellers så måtte vi ta betalt for det, og vi har sett at det har vært ønsket fra kundene at vi har tatt hånd om dette, sier han.

Han sier at det i utgangspunktet ikke er mulig å skaffe sin egen ruter.

- Vi er avhengig av at det er vår ruter for at vi skal kunne gi en god kundestøtte, derfor har vi ikke noen unntak på dette. Gebyret blir en obligatorisk kostnad, men vi mener at den er knyttet til ruteren, og at det er viktig å synliggjøre verdien av denne, sier markedssjefen om hvorfor de ikke har økt den vanlige abonnementsprisen i stedet.

Har fått kraftige rekasjoner

Markedssjefen forteller at de har fått en del reaksjoner på det nye gebyret, og at kunder blant annet har forsøkt å samle statistikk som viser at det ikke er flere lynnedslag enn tidligere.

- Vi er ikke metorologer, men det vi har lagt merke til at det er flere som får ødelagt ruteren nå enn tidligere. Vi skal ikke si det har vært en økning i antall lyn, men det vi kan si er at det er en økning i antall kunder som må bytte på grunn av lynnedslag og lignende, sier han.

Han frykter ikke at de skal miste flere kunder av dette.

- Vi mener vi har et godt og konkurransedyktig produkt til en konkurransedyktig pris. Kostnadene har økt for oss operatører, uten at kundene har fått en økt pris. Vi tror kundene forstår dette, og ser vi på for eksempel kabel/satelitt-TV så har prisene der økt jevnt og trutt, avslutter Marøen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere