RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: NTB scanpix

Nå rammes også radioen

Sure toner for gammel traver.
Sist oppdatert:

De tradisjonelle mediene sliter i motbakke. I flere år har papiravisene opplevd et markant fall i antallet lesere.

Nå er det også klart at radioens appell minker.

Nordmenn bruker stadig mindre tid på radio. Alle de store radiostasjonene opplever nedgang viser den ferske rapporten for 2012 fra TNS Gallup.

- Tallene viser en lavere lytting hos de eldre, mens blant de yngre er det stabilt, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, til Nettavisen NA24.

Antallet som lytter til radio går også ned. Fra 75 prosent i 2011 til 72 prosent i 2012.

- Alle de kommersielle kanalene opplever en nedgang i 2012. Det samme gjør NRK P1. I markedsandeler vokser NRK, men det er mye på grunn av nedgangen for de andre kanalene, fortsetter analysesjefen.

Opptur for P3

Unntaket er NRK P3 som er den eneste kanalen med en solid vekst i lyttertallene i 2012. Kanalen økte fra 466.000 daglige lyttere i 2011 til 524.000 i 2012.

Radio Norge og P4 mister nesten like mange lyttere med henholdsvis 83.000 og 84.000 lyttere.

- Etter flere år på rad som vekstvinner kan vi nå se tilbake på et år med et offensivt NRK. Konkurranse i markedet gir bedre radio for norske lyttere og det er bra. I Radio Norge er vi optimistiske foran 2013, sier kanalsjef Kristoffer Vangen til Nettavisen NA24.

Tar andeler i «Frokostkrigen»

Selv om de kommersielle kanalene i sum nesten mister like mange lyttere, er P4 fortsatt størst av de to. Kanalen har fortsatt over én million lyttere, ned fra over 1,1 i 2011. Radio Norge faller fra 770.000 lyttere i 2011 til 687.000 i fjor.

- Vi er fornøyd med at avstanden til den kommersielle konkurrenten P4 har aldri vært mindre, og vi håper å fortsette veksten også i året som nå kommer, sier Vangen i Radio Norge.

Når det gjelder den omtalte «Frokostkrigen» mellom rekalmekanalene Radio Norge og P4, så kan Radio Norges «Morgenklubben» se tilbake med nok et år med vekst og spiser stadig innpå konkurrenten P4s «Radiofrokost», på tross av at antallet daglige lyttere faller noe

- Vår oppskrift har vært suksessfull med vekst i alle år siden lansering i 2009. Her lever vi etter «Don`t change a winning team» og har ambisjoner om videre vekst også i 2013, sier Vangen.

MetroStorby størst

Blant de kommersielle småkanalene er det NRJ+ som får mest tyn. Kanalen opplever størst prosentvis nedgang og mister nummer én posisjonen til MetroStorby som i 2012 økte fra 100.000 lyttere til 130.000 lyttere.

For Storbyradioen og P5 peker pilen ned.

(NB! tall i hele tusen)

LES FLERE SAKER:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere