RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SAS offentliggjør kriseplanen om få minutter.
SAS offentliggjør kriseplanen om få minutter. Foto: Espen Solli / Oslo Lufthavn AS

Priskrigen til USA avlyses

Sist oppdatert:
Flyselskapene dropper flykrigen mellom Oslo og New York.

Det som lenge så ut til å bli en skikkelig priskrig om flykundene mellom USA og Norden, ser nå ut til å ende opp i mindre prisjusteringer. Årsaken er at flyselskapene ikke kommer til å ha like mange avganger mellom USA og Norden som først planlagt denne sommeren.

Dropper dobling
Det var særlig på reiser mellom Oslo og New York det var ventet at prisene ville falle, i takt med at antallet flyvninger økte klart. I mars gjenopptar SAS sin direkterute mellom Oslo og New York. Samtidig hadde Continental Airlines planlagt å doble antallet daglige forbindelser mellom USA og Norge. Dermed lå det an til 21 ukentlige avganger mellom Oslo og New York i 2011, mot 10 avganger i 2010.

Nå har Continental skrinlagt sine planer om doblingen av kapasiteten. Dermed tilbys kun ni ukentlige på ruten til New York. I tillegg til dette at US Airways lagt ned sin rute mellom Philadelphia og Oslo, skriver Check-In.dk.

Mindre enn ventet
Osgså i resten av Norden var det planlagt store økninger i antallet fly til og fra USA. På et tidspunkt lå det an til at det ville gå 180 ukentlig avganger mellom de nordiske flyplassene og USA. Nå er antallet nede i 160 ukentlige avganger. Dette er likevel en 15 prosents økning fra i fjor.

Dette er de ukentlige avgangene mellom USA og Norden (kilde: Check-In.dk):
* American Airlines:

Helsinki-Chicago (7) - Boeing 767-300

* Continental/United
København-New York EWR (7) - Boeing 757-200

Stockholm-New York EWR (7) - Boeing 757-200

Oslo-New York EWR (9) - Boeing 757-200

* Delta Air Lines
København-New York JFK (7) - Boeing 757-200

København-Atlanta (7) - Boeing 767-300

Stockholm-New York JFK (7) - Boeing 757-200

Keflavik-New York JFK (5) - Boeing 757-200

* Finnair
Helsinki-New York JFK (7) - Airbus A330-300

* Icelandair
Keflavik-New York JFK (14) - Boeing 757-200

Keflavik-Boston (14) - Boeing 757-200

Keflavik-Minneapolis (7) - Boeing 757-200

Keflavik-Seattle (6) - Boeing - 757-200

Keflavik-Washington Dulles (4) - Boeing 757-200

* Iceland Express
Keflavik-New York EWR (7) - Boeing 757-200

Keflavik-Boston (4) - Boeing 757-200

Keflavik-Chicago (1) - Boeing 757-200

* SAS
København-New York EWR (7) - Airbus A330-300

København-Chicago (7) - Airbus A340-300

København-Washington (7) - Airbus A330-300

Stockholm-New York EWR (7) - Airbus A330-300

Stockholm-Chicago (7) - Airbus A330-300

Oslo-New York EWR (7) - Airbus A330-300

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere