RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Aleksander Andersen/Scanpix

Rasende etter rentestraff

Sist oppdatert:
Erik Kristiansen har vært fornøyd bankkunde i 40 år. Nå er han i harnisk.

- Det er ganske utrolig egentlig, sier en tydelig engasjert Kristiansen til NA24.

Den mangeårige DnB Nor-kunden forklarer:

- Både kona og jeg har i mange år vært fornøyd totalkunde i DnB Nor. Gjennom årenes løp har jeg hatt flere lån, både bolig- og billån. Som lojal totalkunde i banken har jeg følt at banken på en fin måte har dekket mine behov. Men det som skjedde for et par uker siden gjør at vi begge seriøst vurderer å bytte bank, sier han.

- Hva skjedde?

- Vel, jeg skal om noen måneder gå inn i et nytt selskap som deleier og ansatt og jeg trengte derfor et tilleggslån. Det var da kundekonsulenten begynte å snakke om de nye «helkundevilkårene», sier Kristiansen.

Må spare og tegne forsikring
Som NA24 omtalte lørdag, har DnB Nor innført nye og strengere kriterier for å nyte godt av bankens beste boliglånsrenter.

Les mer i artikkelen: DnB Nor svinebinder kundene

Nå holder det ikke lengre å være totalkunde for å oppnå de laveste lånerentene. DnB Nor krever at kunder som vil være «helkunder» sparer minimum 500 kroner måneden i banken eller har minimum 20.000 kroner innestående på konto. I tillegg må kundene kjøpe minst ett forsikringsprodukt i banken.

Kunder som ikke oppfyller helkundevilkårene får en boliglånsrente som ligger minimum 0,3 prosentpoeng høyere enn «helkundene».

Truet med høyere rente på eksisterende lån
Erik Kristiansen ante fred og ingen fare da kundebehandleren opplyste at lånet gikk i orden. Det var forventet.

Så kom beskjeden om de nye helkundebetingelsene.

- Hun sa at jeg måtte tre inn i den nye spareordningen og også opprette forsikringsavtaler for at jeg skulle kunne beholde bankens beste boligånsrente. Gjorde jeg ikke det ville renten på mine totale lån på fire millioner kroner stige med 0,3 prosentpoeng, cirka 12.000 kroner mer i rentekostnader per år. Jeg nektet tvert og pekte på mitt flere tiårige lange kundeforhold, sier Kristiansen.

Etter kort tid fikk Kristiansen et nytt tilbud. Han skulle slippe å få høyere rente på sitt eksisterende lån, men det var ingen vei utenom høyere rente på ekstralånet dersom han ikke opprettet forsikringsavtale og dermed ble «helkunde».

Rådyr på forsikring
- For meg var det uakseptabelt at banken ville koble mine forsikringer i If med renten på mine lån i DnB Nor, sier Kristiansen.

Kundebehandleren gikk nå til en overordnet i håp om å få til en løsning. Det hjalp ikke stort. Kundebehandleren kom tilbake og insisterte på at forsikringsavtale var nødvendig for å fortsatt gi Kristiansen bankens laveste renter.

- Da fikk jeg nok. Jeg gjorde det klart at dersom de holdt på sitt ville jeg mest sannsynlig bytte bank. Kundebehandleren foreslo da at jeg i hvert fall ga Dnb Nor muligheten til å gi meg et forsikringstilbud. Noe jeg motvillig gikk med på. Jeg sendte dem alle detaljer vedrørende mine forsikringer i If. Med to hus og to biler har jeg en omfattende avtale som hos If årlig koster 28.000 kroner. Da DnB Nor, etter å ha fått studert denne nøye, kom tilbake med et tilbud der prisen var nesten dobbelt så høy, ga jeg opp.

Går mot bankbytte
Han har nå gitt DnB Nor ultimatum om å la ham beholde sine forsikringer i If og samtidig gi ham bankens beste boliglånsrenter, eller se ham bytte alle sine banktjenester til en annen bank.

Kristiansen er spent på DnB Nors endelige svar, men frykter ikke å bytte bank.

- Etter å ha lest flere saker hos dere i forkant fant vi ut at Skandiabanken har bedre rente en vår nåværende «beste» rente hos DnB Nor. Vi har i øyeblikket en effektiv rente på 3,32 prosent, mens nettsiden til Skandiabanken tilbyr en effektiv rente på 3,15 prosent, sier Kristiansen til NA24.

Han er ikke den eneste som vurderer å bytte bank.

- Jeg har snakket med bekjente som er kunder av DnB Nor. Flere av dem tviler på om banken egentlig er klar over hva den driver på med. Min bror og en kollega bytter bank tvert dersom de blir påtvunget helkundekravene, sier Kristiansen.

Rabatt, eller straff?
DnB Nor mener NA24s fremstilling av saken er gal.

I en epost lørdag skriver banken at ingen kunder settes opp i pris.

- Tvert imot blir de kontaktet for å høre om de vil bli helkunder og få en lavere pris, skriver informasjonsdirektør Thomas Midteide.

Svaret skurrer i ørene til Kristiansen.

- Jeg står på min oppfattelse at dersom jeg samlet det gamle og det nye lånet ville renten på hele lånbeløpet stige 0,3 prosentpoeng. Kundebehandleren foreslo i ettertid å dele opp lånet slik at jeg fikk ett nytt tilleggslån hvor kun denne delen av lånet fikk 0,3 prosentpoeng høyere rente. Det siste oppfattet jeg som ett kunstig åndedrag fra en kundekonsulent for å omgå egne interne nye regler, sier Kristiansen.

Kan være ulovlig
DnB Nor har cirka 450.000 boliglånskunder, noe som utgjør 30 prosent av alle norske boliglånskunder, ifølge Finanstilsynet.

Bankens markedsmakt gjør at både Konkurransetilsynet og Finanstilsynet vil se nærmere på de nye bindingskravene.

- Vi er kjent med saken og vil foreta en nærmere vurdering av om DnB nors nye vilkår kan være i strid med forskriften om bankenes produktpakker, sa direktør i Finanstilsynet Emil Steffensen nylig til NA24.

Les mer: Ny bankstraff kan være ulovlig

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere