RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Thinkstock)

Svært store prisforskjeller på taxi i Norge

Sist oppdatert:
Trodde du det var likegyldig hvilken taxi du setter deg inn i? Få landsoversikten her.

I 2010 innførte drosjenæringen i Norge den såkalte «jamførprisen», som skulle gjøre det enklere å sammenligne priser mellom de forskjellige taxiselskapene.

I bygdene er det som regel ikke mange taxiselskaper å velge mellom, men i Oslo er det for eksempel seks selskaper som kjemper mot hverandre - i tillegg til taxisentralene rundt hovedstaden som gjerne kjører i Oslo også.

- Drosjenæringen er kritisert for komplisert og lite forståelige takstsystemer. Det har vært vanskelig å sammenligne priser mellom de ulike drosjeselskap, som konkurrerer i de større byområdene. For å lette publikums mulighet til prissammenligning, vil bransjen ta i bruk jamførpris etter mønster fra svensk taxinæring, skrev Norges Taxiforbund i en pressemelding.

Med et forenklet prisinformasjon skulle en kanskje tro at prisforskjellene mellom de forskjellige taxiselskapene ville skrumpe inn, men i hovedstaden er prisforskjellen på dagtid mellom billigste og dyreste selskap nesten 30 prosent.

Se prisoversikt i bunn av saken.

Christiania Taxi operer på sin side med «ordinære priser» og «rabatterte priser», mens i Bergen operer man med egne rushtidspriser på morgen og ettermiddag.

I hovedstaden operer de fleste selskapene med et eget gebyr for «Oslopakke 3», selv på turer som ikke går gjennom bomringen.

- Norges Taxiforbund har laget en mal for prisinformasjon sammen med K-tilsynet og Forbrukerrådet, som vi selv tilbyr til alle i prisregulerte områder. I konkurranseområdene anbefaler vi samme mal, men det er der opp til sentralene hvordan de definerer sine ulike priskategorier, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund til NA24.

- Selve jamførprisen er definert som 8 km og 13 minutter, og skal kunne sammenlignes, og være uthevet på prisoblaten uansett, påpeker han.

- Motsatt av vanlig markedsteori

En gjennomgang av prisene rundt om i landet viser at det er betydelig forskjell i prisnivået mellom de forskjellige byene, og spesielt Oslo og Stavanger har vesentlig høyere priser enn andre byer.

Norgestaxi er for eksempel operatør som har sentraler i flere byer, og bare de få milene mellom Oslo og Drammen er prisforskjellen rundt 14 prosent.

Det har i mange år vært snakket om at det er for mange drosjer i Oslo, og normal markedsdynamikk tilsier at høyere tilbud fører til lavere priser.

- Prismekanismen i drosjemarkedene er annerledes enn i andre markeder. Det er det en del teoretikere og politikere ikke har fått med seg. All erfaring fra alle land viser at for mange drosjer gir økte priser, ikke lavere som mange tror. Derfor er prisene i Oslo er høyere, sier Hagtun.

- Med for mange drosjer er det flere som kjemper i spotmarkedet, med ditto lange ventetider på kunder. Sjåførene må jobbe mer for å tjene sine penger, påpeker Hagtun, men sier at resultatet blir motsatt av vanlig markedsteori, sier Hagtun.

Skylder på politikerne

Han påpeker derfor at forskningsrapporter om taximarkedet i Oslo har vist at taxipolitikken i hovedstaden har vært mislykket siden årtusenskiftet.

- Siden drosjemarkedene ikke regulerer seg selv (Stockholm og andre svenske storbyer er eksempel på frislipp = ekstrem overetablering og ekstreme priser fra deler av bransjen), må markedsbalansen finnes gjennom styring. Færre løyver kunne gitt lavere priser, men byrådet valgte i stedet å dele ut 250 løyver i Oslo i fjor. Dermed økes prispresset ytterligere, spesielt hos dem som bare opererer i spotmarkedet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere