RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En scene fra Spillexpo 2014, hvor hundrevis av ungdommer flokker seg foran noen av Norges mest kjente Youtube-ansikter.
En scene fra Spillexpo 2014, hvor hundrevis av ungdommer flokker seg foran noen av Norges mest kjente Youtube-ansikter.

Historien om Spillexpo

Sist oppdatert:
SpillExpo er historien om det største arrangementet for spill i Norge.

Spillexpo er Norges største arrangement for spill og arrangeres i månedsskiftet november og desember hvert år på Norges Varemesse i Lillestrøm. I år arrangeres Spillexpo 6-8. november 2015.

Arrangørene åpnet Spillexpo-dørene for første gang i 2012. Teamet bak manglet ikke ambisjoner, da de satte målet for antall besøkende til det dobbelte av hva Norges største dataparty, The Gathering, hadde som besøkstall det samme året. Magefølelsen viste seg å stemme godt med virkeligheten, og de endte på like over 10 000 besøkende det første året messen ble arrangert. Erling Løken Andersen, gründer og messesjef forklarer bakgrunnen:

- Vi så at det manglet en samlende arena for alt spillrelatert i Norge; et sted som både kunne tilby en faglig plattform for spillutgivere, butikknæringen og de andre profesjonelle partene i spillindustrien - samt fungere som en bred publikumsmesse.

Konseptet har hentet inspirasjon fra lignende messer i andre storbyer, som E3 i Los Angeles, Comic-Con i San Diego og Gamescom i Køln. Felles for de alle er at de fokuserer på å gjennomføre et bredt publikumsarrangement som passer for alle målgrupper. Disse messene er typiske opplevelsesmesser, hvor du kan prøve de nyeste spillene, møte spill-kjendiser, kle deg ut, høre foredrag og paneldebatter fra aktuelle personer i spillindustrien.

Fakta: Besøkende Spillexpo

Klikk for å åpne faktaboksen
 

2012: 9800

2013: 12 200

2014: 16 000

2015: Forventet 20 000

Cosplay er en viktig bestanddel av Spillexpo, her representert ved en ung Hulk. (FOTO: Sunniva Tønsberg Gaski)

I førersetet

Spillexpo har, så lenge de har eksistert, vært en plattform for det nyeste og mest aktuelle i spillverden. Tidligere år har man kunne være av de første i landet som fikk prøve Oculus Rift HD-headset, se e-sport, treffe noen av verdens største e-sport utøvere som GeT_RiGhT og friberg, delta i cosplay konkurranse, høre foredrag fra spillkjendiser og utviklere, kjøre Segway og lære om hvilke yrkesveier en spillutdanning kan gi deg i Norge.

 - De siste årene har det skjedd en voldsom profesjonalisering av spillbransjen, og da er det naturlig at man også utvikler en opplevelsesplattform for mediet, forteller Løken Andersen.

Norske utviklere omsatte for 330 millioner kroner i 2014, hvor det ble lansert minst 25 norske spilltitler. Prediksjonen for 2015 er at det vil bli lansert ytterligere 74 nye spill, som naturlig vil gi en stor økning i omsetning for norsk spillindustri dette året. Samtidig har spill utviklet seg til å bli et uttalt offentlig satsningsområde, hvor det sluses millioner av kroner inn i næringen via offentlige støtteordninger.

Den positive utviklingen gjorde at Spillexpo så på det som naturlig å inkludere spillutviklere til messen. I 2015 er hele 16 av de norske utviklerselskapene som holder til i Norge invitert. Utviklerne samles i området som har fått navnet “Indie Blackroom”. De fleste av disse utstillerne deltar kostnadsfritt, eller betaler en sterkt redusert pris.

Cosplay-konkurransen drar hvert år hundrevis av skuelystne til Spillexpo på Norges Varemesse i Lillestrøm. (FOTO: Sunniva Tønsberg Gaski)

Der nisjene blomstrer

Tradisjonelt sett har spillinteressen vært forbeholdt gutter i alderen 15-20 år, og det er denne gruppen som tidligere har vært overrepresentert på Spillexpo. Med årene har kjønnsfordelingen begynt å jevne seg ut. Medietilsynet oppgir i sine undersøkelser fra 2014 at 94 % av alle barn i alderen 9-16 år spiller data eller TV-spill på fritiden. Siden 2012 har også publikumet blitt eldre, som kan forklares med at spillvanene man etablerer i tenårene henger igjen senere i livet.

E-sport er en stadig viktigere del av spillindustrien. Kort fortalt er e-sport dataspill i en formalisert form for konkurranse eller prestasjonsutøvelse. Tradisjonelt har elektronisk sport fylt store arenaer i Asia. Siden tusenårsskiftet har populariteten vokst uhemmet i USA og Europa. På sikt er nok håpet for mange at e-sport vil kunne konkurrere med mer tradisjonelle sportsgrener som fotball og håndball i både omsetning og seertall. På Spillexpo ser man allerede kimen til dette, hvor tusenvis av mennesker følger de norske ligafinalene som filmes på e-sportscenen.

Cosplay har en naturlig tilstedeværelse på Spillexpo. Hobbyen som blander ordene «costume» og «play» går ut på å lage kostymer basert på spill, film og bokkarakterer. Hobbyen ble først popularisert i Japan og det kjente Harajuku-distriktet i Tokyo. Denne hobbyen rekrutterer mange unge til design og håndverk og på Spillexpo vises flotte og kreative konstruksjoner med bemerkelsesverdig mange timer arbeid bak seg.

Teamet bak Spillexpo har jobbet for at det skal være en er en arena hvor alles spillinteresse blir synliggjort, noe som resulterer i en fargerik og åpen opplevelse.

Messesjef Erling Løken Andersen og messegeneral Julius Solheim, gründere av Spillexpo-messen. (FOTO: Sunniva Tønsberg Gaski)

Initiativtakerne

”Spill er utfordrende, trener hjernen og kan fungere avslappende. Det er en altfor viktig aktivitet til å ikke ta seg tid til å gjøre det.“

- Erling Løken Andersen

Spillexpo er startet av mennesker med bred erfaring fra spillbransjen; som spillutviklere, spilljournalister og spillentusiaster.

Erling Løken Andersen hadde bakgrunn som spilljournalist og gründer av spillnettstedet Spill.no. Han er utdannet designer fra Westerdals Reklameskole og jurist fra Universitetet i Oslo. Hans egen spillinteresse begynte tidlig i tenårene, og siden den gang har spill og data hatt en tilstedeværelse i livet hans.

I 2005 brukte Løken Andersen tenårenes læring til å etablere nettsamfunnet Biip.no, som på kort tid samlet nærmere 500.000 medlemmer. Biip.no ble senere solgt til Egmont og TV 2 med en prislapp på 76 millioner kroner. Ikke lenge etter Biip-suksessen startet han et nytt selskap basert på tenåringsinteressen. Spill.no samlet spillinteresserte på nett, med artikler om spill og spillbransjen. Dette ble springbrett til å utvikle Spillexpo-konseptet sammen med Julius Solheim.

Julius Solheim hadde bred erfaring fra messe- og underholdningsverden. Begge hadde tidligere jobbet tett opp mot både nasjonal og internasjonal spillbransje. Sammen utviklet de Spillexpo-konseptet, som var en suksess fra dag én.

Julius Solheim startet i 1988 Skandinaviske Skoledagbøker. I 2005 utga selskapet 3,2 millioner gratis reklamefinansierte skoledagbøker i 14 land, og markerte seg som verdens største i sitt marked. Selskapet ble så solgt til Egmont Serieforlaget. I 2012 slo Julius seg sammen med Erling Løken Andersen, som hadde Egmont-salg til felles. I gangene på Egmont-huset begynte de å prate om muligheten for en spillmesse i Norge. Sammen skapte de Spillexpo.

Et arrangement med ti-tusenvis av besøkende er avhengig av mange armer og ben for å gå smertefritt. Det ble umiddelbart tydelig at det frivillige engasjementet i spillverden er enormt. Hvert år mottar Spillexpo over 300 søknader om å jobbe som ubetalt frivillig i løpet av de tre dagene messen varer. Kun mellom 50 og 60 får plass hvert år. Frivilliginnsatsen er helt nødvendig for at arrangementet skal kunne gjennomføres, og de sørger blant annet for å gjennomføre aktiviteter og arrangementer, hjelpe publikum og bistå utstillere.

Spillexpo er blitt den ledende arenaen for å vise frem nye spill og teknologi i Norge. (FOTO: Sunniva Tønsberg Gaski)

Spillexpo

- Vi har truffet veldig godt med Spillexpo-konseptet i Norge. Det var et tydelig behov for en samlende arena, hvor de ulike markedsaktørene kunne møtes, presentere produktene sine og utveksle erfaringer. Erling Løken Andersen

Spillexpo-konseptet har ikke endret seg siden starten, men tilpasset seg spillindustrien, og inkludert spillverdenens trender og profiler. Det har vært en ambisjon om å vokse, og større og bedre år for år. I 2015 settes nivået svært høyt, med internasjonale artister, Youtube-kjendiser som flys inn, foredragsholdere fra verdens største spillstudioer og selvfølgelig med mulighet for å prøve de nyeste spillene.

Fire år etter første arrangement har ambisjoner og suksess vokst i takt. Årets forventede besøksantall er 20 000, fordelt på 10 000 kvadratmeter. Det forventes nærmere 70 utstillere, blant dem er noen av verdens største teknologi-selskaper; Microsoft Xbox, Playstation, Electronic Arts, Riot og mange flere.

Spillexpo har ambisjoner om å fortsette veksten. Spill er en makrotrend og vi ser at stadig flere spiller; både unge og gamle, kvinner og menn. Tidligere var det slik at spill primært var en guttehobby. Målt på verdensbasis er nå kvinner over 30 år den raskest voksende gruppen spillere. Dette skyldes primært spill som Candy Crush, som særlig appellerer til mange husmødre. Spillexpo ser på det som en positiv trend at stadig flere får øynene opp for det fantastiske kulturmediet som spill er - og ønsker beskjedent å kunne bidra til dette.

"Målet med Spillexpo var å sette spill på dagsorden - og vise frem bredden i spill som kulturmedie. Man trenger ikke lenger være en nerdete brilleslange for å spille; i dag spiller "alle", fra tenåringen i huset til mor som spiller Candy Crush på mobilen."

- Erling Løken Andersen

Her finner du messens offisielle sider

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere