RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lesere ser ikke forskjell på reklame og journalistikk

Lesere av nettaviser har problemer med å se forskjell på vanlig journalistikk og sponset journalistikk, viser en ny studie.

(Kultur:) VG og Rema 1000 har et kommersielt samarbeid i seksjonen VG Familieliv, og studien som først ble publisert i fagbladet Journalisten , viser at leserne ikke oppfattet at innholdet var sponset.

- VGs samarbeid er tydelig merket, det er ingen tvil om det. Men det har et oppsett som ligner på det journalistiske utseendet til VG, sier forsker Jens Barland ved Høgskolen i Gjøvik.

Lett å blande reklame med journalistikk

Sammen med medieforsker Ragnhild Kristine Olsen ved Høgskolen i Oslo har han gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening. De to presiserer at studien er for liten til å konkludere endelig.

– Studien vår viser at det er lett å blande sammen hva som er journalistikk og hva som er reklame, sier Barland til NRK.

Så ikke forskjell

Han sier at når det gjelder innholdsmarkedsføring – der reklame får en journalistisk drakt – fant de mange eksempler på at panelet ikke så noen forskjell.

– I noen tilfeller er merkingen tydelig, for eksempel når ordet «annonse» er brukt eller et bilde av en handlevogn. Men med en gang man begynner å kalle det «partner» eller «i samarbeid med», så ble dette ikke forstått av leserne vi undersøkte, sier han. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere