RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TRENING ER SUNT: Inaktivitet er fortsatt like usunt som før, men en ny forskningsrapport slår hull på myten om at mye gjør deg så mye sunnere enn med moderat trening.
TRENING ER SUNT: Inaktivitet er fortsatt like usunt som før, men en ny forskningsrapport slår hull på myten om at mye gjør deg så mye sunnere enn med moderat trening. Foto: Colourbox

Forskning: Du trenger ikke trene hver dag

Ny stor forskningsrapport slår hull på myten om at å trene mye gir deg mye bedre helse.
Sist oppdatert:

Vi er i januar. Er du en av dem som tar offentlig kommunikasjon til jobb, sitter hele dagen og så busser hjem? Kanskje gjør litt husarbeid, lager middag og kryper opp i sofaen?

Vanskelig å få trent i hverdagen

Du er ikke alene om å tenke på trening. Du er heller ikke alene om du er en av dem som skviser inn all aktivitet i løpet av helgen.

Men har det noen betydning for helsa di om du ikke er like aktiv per dag? Mange av oss sliter med den konstante dårlige samvittigheten at man ikke klarer å skvise inn trening i hverdagen.

Er det så galt å legge ukas trening til for eksempel helgen?

Styrketrening er sunt - uansett. Og det blir viktigere ettersom du blir eldre.

Ifølge en ny stor forskningsrapport fra Storbritannia, så er det ikke det.

I en stor rapport publisert i tidsskriftet Jama Internal Medicine skriver forskerne at de ønsket å undersøke om helgetrenerne fikk de samme fordelene når det gjaldt å motvirke kroniske sykdommer som diabetes eller hjertesykdommer eller kreft.

- Alt hjelper

Forskerne ved Loughborough-universitetet i Englan, som har et stort «Trening som medisin»-program fant at all aktivitet hjelper uansett hvordan den er fordelt på uka.

Forskerne analyserte data fra nasjonale helseundersøkelser av folk over 40 år i England og Skottland. Fordelingen menn og kvinner var omtrent 50-50 og over 63.000 deltok.

Folk som sa de trente en til to dager i uka minsket risikoen for å dø tidlig med 30 til 34 prosent, sammenliknet med folk som var inaktive.

Mer oppsiktsvekkende var det at folk som trente enda flere ganger i uken bare minsket risikoen for å dø tidlig med 35 prosent. Med andre ord var ikke forskjellen så stor.

- Hovedpoenget i studien er at hvor ofte du trener ikke er viktig. Det ser ikke ut til at det er noen ekstra fordel ved å trene veldig ofte. Om det hjelper folk, så er jeg glad, sier leder for studien Gary O' Donovan ved Loughborough-universitetet til Time Magazine.

Helsedirektoratet sier til Nettavisen at man bør begrense stillesittingen i hverdagen. Det gjør underverker for kroppen å røre på seg uansett.

- Anbefalingen fra helsedirektoratet om 150 minutter i uken er nettopp 150 minutter i uken. Det har ingenting å si om man gjør det hver dag eller i ett jafs - så lenge hver økt er på mer enn ti minutter. I tillegg bør man gjøre styrkeøvelser to ganger i uken, gjerne helg, opplyser avdelingsdirektør Jakob Linhave til Nettavisen

Vil du varsles om nyheter fra Nettavisen?

Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone

Få nyhetene kjapt og gratis på Android

Inaktivitet er usunt

Mens rådene fra Helsedirektoratet innebærer all moderat aktivitet (at du puster litt fortere enn vanlig og kanskje blir litt fuktig mellom skulderbladene, som for eksempel ved rask gange)  som husarbeid, så understreker O'Donovan at resultatene fra undersøkelsene er tatt fra folk som er 40 år eldre, som allerede er moderate til svært aktive på treningsfronten.  Med andre ord er det like ille som før å være inaktiv.

De tar ikke med husarbeid eller fysisk aktivitet på jobb. Studien inneholder dog rask gange, som O'Donovan sier er en glimrende måte å komme i gang på.

Denne treningsvideoen tar helt av. Tren hele kroppen på bare 15 minutter

Denne videoen smelter vi av

Slik kan du trene kontoret:

Trener Martin Norum viser gode oppvarmingsøvelser:

I dette buret trener du absolutt alt:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere

MittOppdrag