RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Vet du hvem som kjører drosjen du setter deg inn i?
Vet du hvem som kjører drosjen du setter deg inn i? (Thinkstock)

Dårlig sikkerhet for drosjepassasjerene

Sist oppdatert:
Årlig tar nordmenn over 32 millioner drosjeturer. De fleste aner ikke hvem som kjører drosjen de setter seg inn i.

NETTAVISEN MENER: Drosjenæringen er gjennomregulert, men ikke drosjesjåførene. Oslo kommune deler ut løyver, men aner ikke hvem som sitter bak rattet i bilen du setter deg inn i.

Det er urettferdig å skjære alle over en kam, og de fleste av oss har trolig langt flere hyggelige opplevelser med flinke og hjelpsomme sjåfører, enn med de aggressive.

Men det er brodne kar i alle leire, og drosjenæringen har vært hjemsøkt av både skattesvindel og voldsepisoder.

Les saken:- Min datter ble voldtatt av en taxisjåfør

Pappa Edvin forteller datterens historie. Taxisjåføren ble anklaget for å ha voldtatt henne, kjører fortsatt taxi.

Svar på to enkle spørsmål:

  • Vet du  hvem som kjører deg - eller din datter - hjem fra byen?
  • Vet du om drosjesjåføren faktisk har løyve?

I Oslo er det 1.780 ordinære drosjeløyver, og kravene til å få løyve er at du har god vandel, ordnet økonomi og faglig kompetanse.

Her er reglene:Søk drosjeløyve

Oslo kommune vil bort fra systemet med løyve til hver drosjesjåfør, og vil heller at drosjesentralene skal ha løyvene. Kommunen peker på klare utfordringer:

«Liten konkurranse, høye priser, dårlig kvalitet, dårlige arbeidsvilkår for utøverne, uhensiktsmessig organisering, manglende offentlig kontroll og sanksjonering og ingen utveksling av kontrollopplysninger mellom offentlige instanser,» heter det i et brev til Samferdselsdepartementet.

Hvis dette er løyvemyndighetens syn - hvordan kan da passasjerene føle sikkerhet?

Næringen har mange utenlandske sjåfører, og det kommer til å fortsette. På  ansiennitetslisten over 676 personer som venter på å få løyve, finnes bare 11 personer med typisk norsk navn.

Fremtidens drosjesjåfører:Ansiennitetslisten

Passasjerenes erfaring er entydig: Selv om det finnes unntak, så er hovedinntrykket at både språkkunnskaper og geografikunnskaper er vesentlig dårligere hos den jevne drosjesjåfør enn for noen år siden.

På 90-tallet ble det anslått at nesten halvparten av drosjeomsetningen i Oslo var svart, og ved en stikkontroll i 2011 fant man svart arbeid, uregisterte arbeidstakere og tekniske feil.

- Vi merket oss at halve drosjeholdeplassen på Oslo S ble tømt på få minutter da kontrolletatene ankom, sa fungerende avdelingsdirektør Erik Nilsen i Skatt Øst til E24.

Både i Oslo, Bergen og Stavanger har det vært voldtektssaker knyttet til drosjetransport.

Norske myndigheter har vært opptatt av å regulere konkurransen i markedet, blant annet gjennom hvor mange offisielle løyver som utstedes. Man har også hatt omfattende skattekontroller som har avslørt svart økonomi.

Men hensynet til passasjerenes sikkerhet har ikke stått like høyt på prioriteringslisten. Den rystende reportasjen NRK Brennpunkt sender i kveld kan endre på det.

Grundig vandelsjekk av alle sjåfører, samt god kontroll av at ikke uregistrerte kjører, er et minimum.

Nettavisen mener at passasjerene ikke kan være trygge før man blir absolutt sikker på hvem som kjører drosjen man setter seg inn i. Hyppige kontroller, synlig løyvelegitimasjon med bilde og navn og grundig vandelssjekk er minimum.

Hva mener du? Er det trygt å kjøre drosje, eller vil du ha strengere kontroll med næringen?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere