RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Justisminister Anders Anundsen som programleder i filmen «Trygghet i hverdagen». Her på besøk hos PST.
Justisminister Anders Anundsen som programleder i filmen «Trygghet i hverdagen». Her på besøk hos PST. Foto: Justisdepartementet

Det offentlige bruker milliarder på selvskryt

Norske politikere bruker milliardbeløp hvert år på å forklare og forsvare det de driver med.

NETTAVISEN MENER: Justisminister Anders Anundsen føyer seg inn i en farlig trend, der hver ny regjering overgår forgjengerne i å bygge opp et statlig propaganda-apparat.

Justisminister Anders Anundsens famøse video er toppen av isfjellet. Allerede i løpet av Jens Stoltenbergs regjeringstid ble staten PR-byråenes viktigste kunde.

De offentlig ansatte kommunikasjonsrådgiverne kostet staten nesten en milliard kroner i 2011. I tillegg kjøpte de tjenester fra private PR-byråer for rundt 200 millioner kroner, opplyste styreleder Morten Woldsdal i Norske informasjonsrådgivere til Finansavisen.

Les mer: Stoltenberg-regjeringen bruker en milliard på PR

Dette er milliarder av kroner som kunne vært brukt på å gi innbyggerne bedre tjenester eller til bedre styring. I stedet brukes de altså på informasjon og propaganda.

Justisminister Anders Anundsen var så frustrert over at «media alltid er så negative» at han likegodt gjorde journalistjobben selv - og halvpresset sine egne ansatte til å forkynne at nå var alt så mye bedre i Justisdepartementet.

Du kan se filmen her: Trygghet i hverdagen

Det unike med Anundsens film er ikke viljen til selvskryt. Den er godt fordelt på alle partier. Men det er kritikkverdig og uheldig at byråkratiet brukes til valgkamp. Et prinsipp for det norske byråkratiet har nemlig vært objektivitet og at de ansatte skal kunne tjene enhver statsråd fra et hvilket som helst parti. Denne integriteten blir truet når statsråden holder i mikrofonen og spør om alt går bra.

Men heller ikke her er Anders Anundsen den første. Tidligere helsestatsråd, nå PR-medarbeider i First House, Bjarne Håkon Hanssen dro på valgkampturné med en underdirektør i Helsedepartementet.

Les saken: Hansen i nært forhold med ekskollega i helsedepartementet

Og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre ønsket at Utenriksdepartementet skulle bruke en million kroner på en bok delvis om ham selv da han var utenriksminister.

Les saken: UD betaler for Støre-bok.

Prosjektet ble for øvrig skrinlagt etter å ha møtt offentlig kritikk.

I en fersk forskningsrapport avdekker førsteamanuensis Jens Barland at proffere PR presser pressen, og at «kommunikasjonsmedarbeidere blir dyktigere i å hindre journalistene tilgang eller i å legge premissene for hvordan sakene dekkes».

- Det offentlige bruker til dels store ressurser på hvordan departementer og etater skal fremstå i det offentlige fremfor å bidra til åpenhet på pressens premisser, skriver Barland.

Les rapporten her: Proffere PR presser pressen

I diskusjonen om Andes Anundsens statlige valgvideo er det et åpent spørsmål om sympatien ligger hos pressen eller Frp-statsråden blant folk flest. Mange mener at pressen er forutinntatt og negativ, men det er en svært farlig utvikling hvis maktpersoner fritt får styre informasjonen uten å bli kikket i kortene.

Norsk kommunikasjonsforening hadde ved utgangen av 2012 4.117 medlemmer, og nesten halvparten av dem arbeidet i det offentlige. Det tilsier i runde tall at det offentlige byråkratiet bruker minst to milliarder kroner i året på kommunikasjon - og det vokser sterkt.

Antallet personer som lever av informasjon og kommunikasjon vokser sterkt. Omtrent halvparten jobber i det offentlige, ifølge Kommunikasjonsforeningen.

Les mer: Rekordmange medlemmer

Samtidig opplever den tradisjonelle pressen tunge tider, og det er nedbemanning i papiraviser landet rundt. Det har endret maktforholdet mellom PR-rådgiverne og de kritiske journalistene.

Selvsagt har det offentlige behov for å informere og kravet om åpenhet og tilgjengelighet krever personell og ressurser.

Men utviklingen har en selvforsterkende kraft: Jo flere PR-medarbeidere, desto vanskeligere å trenge igjennom den statlige propagandaen.

Og vi må heller ikke glemme at de to milliardene som brukes på informasjon også kunne vært brukt på sykehjemsplasser, bedre skole eller bedre styring.

Nettavisen mener at justisminister Anders Anundsen fortjener kritikk for å blande byråkratiet inn i valgkampen. Men det stadig større propaganda-apparatet er et større problem enn en litt vittig PR-film til 50.000 kroner.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Er det storm i et vannglass eller burde justisministeren la være å bruke offentlige byråkrater i sin egen valgkamp?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere