RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Oppslag i Journalisten og Kampanje viser at 2914 ble et svart år for VG og de andre riksavisene på papir.
Oppslag i Journalisten og Kampanje viser at 2914 ble et svart år for VG og de andre riksavisene på papir.

Dramatisk reklame-fall for norske papiraviser

Sist oppdatert:
Hver tredje annonsekrone forsvant fra 2013 til 2014.

NETTAVISEN MENER: Det dramatiske fallet for papiravisene kommer aldri til å snu. Skal politikerne verne journalistikken, må de komme videre fra å beskytte utgaver med færre og færre leser.

Om halvannet år fyller Nettavisen 20 år. Forandringen siden vår spede start har vært enorm. Nå tror stadig færre at papiravisenes nedgang er en midlertidig bølgedal. De fleste skjønner at fremtiden er digital og mobil.

Det vil si - denne forståelsen har ennå ikke sunket inn på Stortinget og i regjeringen. Ennå bruker de to milliarder kroner i året på å bære havre til den døende hesten. Som om fortsatt støtte til papiraviser og papiravisenes forretningsmodell vil berge journalistikken i fremtiden.

Leserne forlater papiravisene i hopetall, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I år 2000 leste åtte av ti nordmenn avis hver dag - nå er under halvparten avislesere.

Internett (blå strek) passerte papiravisene (grønn) i 2007, og har snart dobbelt så mange lesere.

Når leserne forsvinner, følger annonsørene etter. Nye tall fra Mediebyråforeningen viser at 2014 ble et nytt svart år for papiravisene. Reklameinntektene til riksavisene falt fra 573 til 369 millioner kroner på ett år.

Det tilsvarer et fall på 36 prosent - og det i et marked for reklameomsetningen totalt økte.

- Det er ingen grunn til å tro at fallet ikke vil falle ikke vil fortsette i 2015 for både aviser og magasiner, sier Jarle Thalberg i Dentsu Aegis til Kampanje.

Les også:Avis taper 260 reklamemillioner

Samtidig økte nettpublikasjonene med 30 prosent, og rundt 2,4 milliarder kroner gikk i fjor til Nettavisen og andre nettaviser og mobilutgaver, går det fram av tall gjengitt i Journalisten.

Du kan lese saken her:Mediebarometeret: Dramatisk for riksavisene

Da de borgerlige partiene vant valget, lovet de endringer i pressestøtten. Men så sa Kristelig Folkeparti nei, og Venstre diltet etter. Så foreløpig er de øremerkede støtteordningene til papiravisene og deres forretningsmodell berget.

Problemet er at de statlige millionene står i veien for fornuftig omstilling. Når all støtte er knyttet til å ta betalt for brukerne, fristes mediene til å legge innholdet bak betalingsmurer.

Og det er et viktig poeng som Finansdepartementet har forstått:  Så lenge hovedstøtten er momsfritak på betalte abonnementer, vil den avvikle seg selv når leserne går over til gratis, reklamefinansierte tjenester.

Nettavisen mener at mediebransjen er midt i en tøff omstilling, og at politikerne gjør vondt verre ved å holde fast på gamle støtteordninger som åpenbart ikke virker.


Hva mener du? Er papiravisene verneverdige eller bør mediestøtten legges om eller avvikles? Diskuter i kommentarfeltet under.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere