RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen på Gråtass realfagsbarnehage i Fredrikstad. Ny forskning viser at barn som går i barnehage gjør det bedre på skolen.
Kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen på Gråtass realfagsbarnehage i Fredrikstad. Ny forskning viser at barn som går i barnehage gjør det bedre på skolen. Foto: Kunnskapsdepartementet

Gratis barnehage hjelper barn av innvandrere

Sist oppdatert:
Forsøk med gratis kjernetid i barnehagen hjelper barn med innvandrerbakgrunn til å lykkes i både lesing og regning.

NETTAVISEN MENER: Et av de viktigste tiltakene for å gi alle muligheter i Norge, er å sørge for at de kommer med lik bagasje inn i grunnskolen. Gratis kjernetid i barnehagen virker.

Det er ingen tvil om at barnehagen hjelper barna i å utvikle språk, og bidrar til å gi dem en bedre start i skolen. Det finnes skremmende statistikk som viser hvordan barn som dropper ut av videregående skole, burde vært fanget opp mye tidligere.

Nå har Statistisk sentralbyrå publisert en artikkel om effekten med forsøkene med gratis kjernetid i barnehagen i Oslo. 

Les Nina Dranges artikkel:Gratis barnehagetid - et vellykket forsøk?

Effekten er entydig: Gratis kjernetid bidrar til å løfte andelen innvandrerbarn vesentlig der det er forsøkt.

At alle barn har like muligheter, er selvsagt en myte. Tvert imot er det mye som tyder på at skolen reproduserer ulikhet. Høytlønte akademikere får barn som blir høytlønte akademikere, for å sette det på spissen.

Den øverste grafikken viser at gratis kjernetid ikke har noen stor betydning for barn av etnisk norske foreldre. I innvandrerbefolkningen er effekten markant. Den fiolette linjen viser hvor mye høyere andel av innvandrerbarna som går i barnehagen når kjernetiden er gratis.

Ulikhetene begynner allerede i barnehagen. Statistikken viser at andelen av barna som går i barnehagen varierer sterkt mellom ulike grupper. Det skjer samtidig som vi vet at deltakelse i barnehage gjør det mer sannsynlig å komme igjennom grunnskolen - noe som igjen gir større sjanse for å få en god jobb, tjene bedre og leve lenger.

Statistikken viser at det er store forskjeller mellom ulike grupper i bruk av barnehage. Annen statistikk tyder på at det også gir ulikhet i senere skolegang og yrkesliv.

Konklusjonen til SSB-forsker Nina Drange er klar: «De politiske målene for gratis kjernetid i Oslo har vært å bidra til integrering og sosial utjevning ved å forberede førskolebarn språklig og sosialt på skolestart, først og fremst gjennom økt deltakelse i barnehage. Vi har sett at forsø- ket har lyktes i å øke andelen barn med innvandringsbakgrunn i barnehagen med om lag 15 prosent. Disse barna klarer seg bedre på kartleggingsprøver i lesing og regning hvis de bor i bydeler med tilbud om gratis barnehage».

Nettavisen mener at vi må ta disse tallene på alvor, og sørge for at samtlige norske barn får tilbud om gratis kjernetid i barnehagen. Vi kan ikke akseptere en utvikling der barn ikke får brukt sine ressurser fordi de har fått en skjev start.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Bør barnehage bli gratis og obligatorisk, eller er dette kun et ansvar for foreldrene?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere