RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
OVERFYLT: Båtene er i dårlig forfatning og har alt for mange mennesker om bord. I fjor tok 150.000 mennesker seg over Middelhavet i slike båter i søken etter et bedre liv i Europa.
OVERFYLT: Båtene er i dårlig forfatning og har alt for mange mennesker om bord. I fjor tok 150.000 mennesker seg over Middelhavet i slike båter i søken etter et bedre liv i Europa. Foto: Ho (Scanpix)

Norge bidrar ikke med stort i Middelhavet

Sist oppdatert:
Norge skal sende et sivilt skip til Middelhavet. Men det er høyst uklart hva skipet skal bidra med.

NETTAVISEN MENER: Tusenvis av flyktninger og illegale immigranter har druknet på vei til Europa de siste ti årene uten at Norge har løftet en finger. Nå skal vi sette inn et skip, men ingen vet hva skal skipet bidra med.

Hundretusener av flyktninger og økonomiske migranter ønsker å komme til Europa for å få en trygg fremtid. Mange av dem vil ikke få opphold, og minst en av hundre omkommer underveis.

De hjerteskjærende bildene fra årets drukningskatastrofer har fått fart på diskusjonen om norske bidrag. Det har foreløpig munnet ut i ett tiltak - nemlig at Norge skal sende et sivilt skip til Middelhavet for å bidra i EUs operasjon Triton.

- Norge jobber for at skipet skal være på plass så raskt som mulig. Fartøyet vil i første omgang være tilgjengelig for operasjonen Triton i seks måneder, skriver statsminister Erna Solberg i et brev til EUs ledere.

Her er brevet til presidenten for Det europeiske råd

I praksis skal det norske skipet bidra til EUs grensekontroll, og ikke først og fremst redde flyktninger og migranter. - Nøkkelrollen for Frontex er å sikre en effektiv grensekontroll i Middelhavsregionen, og samtidig hjelpe personer og fartøy havsnød, heter det i EUs egen presentasjon.

Les saken:Frontex fellesoperasjon «Triton»

Europa har felles yttergrense, og det er åpenbart et felles ansvar for alle landene innenfor grensen å bidra til grensekontroll. Like selvfølgelig bør det være at de økonomiske byrdene til redningsaksjoner og flyktningemottak fordeles på fellesskapet.

Det er dessverre et faktum at den norske staten ikke bidrar stort - verken til flyktningemottak eller arbeidet for å hindre drukningskatastrofer.

Alle skip har en plikt til å hjelpe mennesker i havsnød. Det gjelder alle norske skip i Middelhavet.  I fjor reddet Kristian Gerhard Jebsens Skibsrederi (KGJS) mer enn 400 båtflyktninger, mens de flere ganger kom for sent frem.

Les saken:Norske skip er flytende flyktningeleire

Hovedinnsatsen for å redde mennesker unna drukningsdøden er å hindre mennesker som ikke vil få opphold i å legge ut på den farlige seilasen. Derfor har EU fokusert på å samarbeide med afrikanske stater for å overtale dem til å stanse den illegale trafikken.

EU har tidligere patruljert havområdene utenfor Afrikakysten for å stanse båtene, og samtidig ivaretatt grensekontrollen nær den europeiske kysten.

Redningskapasiteten er redusert: - Dette er en varslet katastrofe. I det nord-afrikanske kystbeltet sitter det i dag kanskje så mange som én million mennesker som venter på muligheten til å ta seg over havet til en tryggere framtid i Europa. Tusenvis vil omkomme i forsøket. For mens antallet som søker seg ut på havet flerdobles, er redningskapasiteten i området kraftig redusert. I denne situasjonen utviser europeiske land en helt ubegripelig mangel på engasjement og handlekraft, sier Rederiforbundets direktør Sturla Henriksen til Nettavisen.

Å gjøre diskusjonen om norske bidrag for å stoppe drukningsdøden til et moralsk spørsmål om bidrag til «Triton», er en avsporing. Verken Norge eller EU kan skyve ansvaret for å drive grensekontroll over på Italia og Hellas, og ansvaret for å redde mennesker i havsnød har alle sjøfolk.

Nettavisen mener at Norge har moralsk ansvar til å bidra med penger og skip for å stoppe den illegale og livsfarlige menneskesmuglingen og hindre drukningdød. Flyktninger har rett på asyl, mens økonomiske migranter bør stanses før de legger ut på den livsfarlige reisen.

GUNNAR STAVRUM

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere