RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Norwegian-direktør Bjørn Kjos smiler, men smilet har stivnet hos passasjerene som blir strandet.
Norwegian-direktør Bjørn Kjos smiler, men smilet har stivnet hos passasjerene som blir strandet. Foto: Norwegian

Norwegian er farlig nær ved å lure passasjerene

Sist oppdatert:
Hvis Norwegian setter opp ruter de neppe vil fly, så lurer de passasjerene sine helt bevisst.

NETTAVISEN MENER: Norwegian ønsker lave kostnader, og har for få flyvere til å takle uforutsette hendelser. I praksis selger de reiser de må regne med at de ikke vil klare å fly.

La oss si at du skal hjem fra Barcelona søndag 23. juli, og har med deg hele familien. Da kan du akkurat nå velge mellom å fly med SAS for 13.047 kroner - eller Norwegian for 10.248 kroner.

Norwegian er 2.800 kroner billigere - hvis de da kommer til å fly.

Du sparer altså rundt 2.800 kroner på å fly Norwegian, men det har bare en hake: Du må ta sjansen på at de virkelig kommer til å fly.

De siste dagene har mange passasjerer opplevd fjorårets mareritt om igjen. Skolekorps har stått igjen uten å få reist på tur - familier har ventet timevis på flyplassen, og så måttet overnatte og ta fly kanskje neste dag.

Og passasjerene raser på sosiale medier som Twitter.

Kort sagt har Norwegian for få piloter til å ha back up på ruteprogrammet sitt. Og selskapet burde lært at det betyr at de må innstille ruter - og skuffe passasjerene.

Norsk Kundebarometer, som måler kundenes tilfredshet, ligger Norwegian nå på 135. plass - klart slått av konkurrenter som SAS og Widerøe. Selskapet får to av fem stjerner, og gjør det spesielt dårlig på kundenes tilfredshet. Så sent som i 2013 lå Norwegian på 58. plass - bare litt bak SAS.

En av landets største reiseblogger sier det rett ut: - Som reisejournalist er jeg vant til å gi tips og råd. Ett av den er: Dersom det er viktig for deg å nå frem til reise- eller feriemålet ditt i tide: velg et annet enn flyselskapet Norwegian, skriver bloggeren The Travel Inspector.

Siden problemene startet i fjor sommer, har aksjekursen falt fra rundt 300 kroner til 240 kroner, men de siste dagenes kanselleringer har ikke påvirket aksjekursen nevneverdig. Årsaken er trolig at investorene forstår at forbitrelsen er glemt når neste års billetter skal kjøpes.

Forbrukerombudet er klar på at Norwegian må følge EU-regler om å ta vare på passasjerene, og Forbrukerrådet har laget en egen kalkulator for hva du har rett til når flyet blir kansellert.

Les mer: Dine rettigheter og hjelp til å klage på flyreise

Alle flyselskaper opplever forsinkelser og kanselleringer fra tid til annen. Men det er kritikkverdig hvis Norwegian setter opp et ruteprogram de bør vite at de ikke kommer til å gjennomføre.

For 2016-sesongen ble Norwegian enig med Forbrukerrådet i at 20 av kanselleringene var flyselskapets egen skyld, og Forbrukerrådet rådet 5.000 passasjerer til å kreve penger av Norwegian.

For Norwegian er det kanskje lønnsomt kortsiktig å overbelaste kapasiteten, selge billetter, og heller betale erstatning i etterkant. Regningen er det passasjerene som må betale.

Men stadige kanselleringer vil på lengre sikt få følger for tilliten til selskapet og viljen til å kjøpe nye turer som kanskje ikke blir flydd.

Norwegian har vært et eventyr for konkurransen i norsk luftfart, og har opplevd en fabelaktig internasjonal suksess. Men i kundebehandling ligger selskapet langt nede på listen.

Nettavisen mener at Norwegian må ta på alvor at selskapet synker i kundetilfredshet, og at kanselleringene skaper store problemer for passasjerene. Selskapet kan ikke selge billetter til ruter de knapt vil fly.

Hva mener du? Påvirker kanselleringene din vilje til å kjøpe Norwegian-billetter, eller er selskapet så rimelig at du velger dem uansett?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere