RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Denne reklamefilmen med Jens Stoltenberg som drosjesjåfør spredte Arbeiderpartiet på sosiale medier i forrige valgkamp. Den vil være forbudt å vise på TV 2 eller en annen norsk fjernsynskanal.
Denne reklamefilmen med Jens Stoltenberg som drosjesjåfør spredte Arbeiderpartiet på sosiale medier i forrige valgkamp. Den vil være forbudt å vise på TV 2 eller en annen norsk fjernsynskanal. Foto: Skjermdump: YouTube

Slipp politikerne til med politisk fjernsynsreklame

Forbudet mot politisk fjernsynsreklame må fjernes.

NETTAVISEN MENER: Norske politikere bruker millioner av kroner på utenlandske sosiale medier som Facebook, men har vedtatt en lov som forbyr politisk reklame på norske fjernsynskanaler. Det er absurd.

Stortinget henger fast i en oppfattelse av at fjernsyn har stort gjennomslag, og har ikke fått med seg den nye medievirkeligheten.

Samtidig som de bruker millioner av kroner på aktører som nesten ikke betaler skatt til Norge eller som bidrar til å finansiere norsk journalistikk, er det fortsatt et lovfestet forbud mot politisk reklame på fjernsyn. utrolig nok gjelder forbudet også tekst-TV.

Denne reklamefilmen, som Arbeiderpartiet spredte på sosiale medier, ville vært forbudt å vise på norsk fjernsyn.

Nå er det gryende oppvåkning. Ifølge Dagens Næringsliv mener Høyres mediepolitiske talsmann, Kårstein Eidem Løvaas, at forbudet mot politisk tv-reklame er ufornuftig og bør fjernes.

– Levende bilder konsumeres på en helt annen måte enn tidligere, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være «skumlere» å sende en politisk reklame på TV 2 halv ni på kvelden enn om du skulle publisere det samme på Facebook eller på VGTV. Det er i så fall en veldig gammeldags tankegang, sier Løvaas til Dagens Næringsliv.

Kringkastingsloven sier: «Kringkastere kan ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn. Det gjelder også tekstfjernsyn».

Fjernsyn er forlengst detronisert at internett i daglig bruk. Like viktig er at enkeltkanaler på langt nær har samme gjennomslag som før.

Loven er foreldet, fordi den ikke har fått med seg at oppslutningen om lineært fjernsyn stuper. Dette gjelder også NRK, som vi i denne sammenheng uansett kan se bort fra. Men tar vi TV 2, så har andelen som daglig ser på kanalen falt fra 56 prosent på topp i 2002, til halvparten. Også TVNorge og TV3 har sterke fall.

Her ser du tallene: Norsk mediebarometer

Mens internett og nettaviser har vært vinneren, har tradisjonelt fjernsyn og papiraviser sunket kraftig de siste fem-seks årene.

Fjernsyn har rett og slett ikke det gjennomslaget lenger som skulle rettferdiggjøre et reklameforbud mot politisk markedsføring.

De siste fem-seks årene har andelen som ser på fjernsyn falt omtrent like kraftig som andelen som leser papiraviser.

Effekten av dagens forbud er at millioner av kroner går til utenlandske aktører som Facebook - altså selskaper som hverken finansierer norsk politisk journalistikk eller bidrar med særlig skatt.

Det er usikkert hvor mye penger politiske partier ville brukt på fjernsynsreklame, men hovedbegrunnelsen er at mediet treffer befolkningsgrupper som nesten utelukkende henter sin informasjon fra  fjernsyn.

Å mobilisere hjemmesittere blir en viktig del av valgkampen. Valgdeltakelsen ved stortingsvalg har falt siden 1965 - og fallet er enda sterkere ved kommunevalg. Særlig innvandrere og yngre velgere har lav valgdeltakelse. For å nå disse velgerne vil nok internett og mobil være mer effektivt.

Les mer: Valgdeltakelse

Poenget er at de politiske partiene må markedsføre seg der velgerne er, og lage budskap som engasjerer og fenger velgere. Erfaringen fra det ferske presidentvalget i USA er at markedsføring på sosiale nettverk og internett er vel så effektivt som fjernsynsreklame.

Såkalte «fake news» - altså falske nyheter som ble laget for å manipulere velgerne - ble spredt effektivt via Facebook.

Nettavisen mener at forbudet mot politisk reklame på fjernsyn og tekst-TV er avleggs og basert på gårsdagens medievirkelighet. Norske politikere bør bruke sine markedsføringspenger hos norske medier som finansierer norsk journalistikk.

Hva mener du? Er du redd for politisk markedsføring på fjernsyn, eller mener du at tiden er moden for å fjerne forbudet?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere

MittOppdrag