NA24.no

Administerende direktør Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.
Administerende direktør Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. (Scanpix/TRN)

- Å fjerne taxfree-butikkene vil koste milliarder

Sist oppdatert:
Halvparten av prisen på en vinflaske går til å betale husleie.

Onsdag ble det klart at et flertall på Stortinget vil ha en utredning av taxfree-salget på flyplassene, med et mål om at Vinmonopolet skal overta salget.

Regjeringen er i utgangspunktet mot en slik ordning, men Ap har snudd i saken, og de har flertall sammen med Venstre, KrF og Senterpartiet.

– Taxfree på flyplassene har tatt helt av. Vi tror markedsføringen kan bli mer edruelig dersom Vinmonopolet overtar dette, sier Torgeir Micaelsen (Ap).

Administrerende direktør Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway (TRN), som drifter taxfree-butikkene på de største flyplassene i Norge, sier til Nettavisen at han tror en slik utredning bare vil vise at dagens ordning er riktig.

- At Stortinget nå skal gjøre en utredning er vi veldig glade for. Da vil man få belyst hele effektiviteten og finansieringen til Avinor. Vi føler oss trygg på at vår driftsmodell er årsaken til at vi vant kontrakten i 2005, og at den ble fornyet for et par år siden. Med den samordningen og effektiviteten vi har, så kan vi betale den høye omsetningsbaserte leien som vi gjør. Vi vil bidra til at regjeringen får de fakta på bordet de trenger, sier Fjeld-Hansen.

Faktafeil

Han sier at debatten ser ut til å være basert på en rekke faktafeil.

- Jeg hører blant annet at de snakker om en økning i 32 prosent i taxfree-salget. Jeg aner ikke hvor de har fått det tallet fra. Vi øker med 4-5 prosent i året, primært grunnet litt prisvekst og at det er en liten kundevekst.

- Det er påstander om en enorm økning i salget. Det er rett at vinsalget har hatt en positiv vekst, men tobakksalget har hatt en stor tilbakegang. En kartong røyt koster mer enn to flasker vin, så finansielt er det ikke noen stor omsetningsvekst. Omleggingen av kvoten der man hadde et ønske om å gå fra tobakk til vin har jo fungert, men for oss betyr det svært lite, sier Fjeld-Hansen.

Alkohol er en liten del av salget

Han understreker samtidig at alkoholsalget er en relativt liten del av salget.

- Vin og sprit står for 37,3 prosent av vår omsetning. Om en ser på ankomsthandelen på Gardermoen, så har vi rundt 1700 kvadratmeter, og av dette er 400 kvadratmeter til vin og alkohol. Om Vinmonopolet skulle inn på disse arealene, ville de aldri klart å omsette for noe i nærheten av det vi omsetter. De måtte bruke masse arealer til kasser, inngang og lignende.

Det settes ofte likhetstrekk mellom taxfree og alkohol, men alkohol står for en relativt liten del av salget.


- Alternativt så skulle de tatt over hele arealet, og siden Vinmonopolet bare selger alkohol, ville de mistet 63 prosent av omsetningen, påpeker han.

Fjeld-Hansen har tidligere påpekt overfor Nettavisen at de med sin internasjonale innkjøpsavtale har betydelig bedre innkjøpsbetingelser enn Vinmonopolet.


Halve prisen på vinflaske brukes på husleie

Travel Retail Norway har i dag en leieavtale med Avinor som gjør at de betaler halvparten av hele sin omsetning i husleie. Om en kunde kjøper en vinflaske til 200 kroner, går omtrent en hundrelapp til Avinor. Det er årsaken til at prisene på taxfree-butikken ikke er «pris på polet minus avgifter».

- Fra 2005 har vi betalt 14,7 milliarder kroner i husleie til Avinor. I fjor betalte vi drøyt 2,3 milliarder alene, noe som er omtrent en fjerdedel av Avinors inntekter. Med omsetningsøkning vil vi betale omtrent 30 nye milliarder ut kontraktsperioden som varer ut 2022. Da har vi betalt 45 milliarder i husleie.

- Vi er overbevist om at Avinor vil tape milliarder på endring av ordningen. Vi har også en langtidskontrakt der de må kjøpe oss ut om kontrakten skal brytes, påpeker han.

Samme lovverket som polet

Fjeld-Hansen har ingen tro på at det vil bli noen annerledes markedsføring med Vinmonopolet, slik Arbeiderpartiet håper.

- Vi har det samme lovverket å forholde oss til som Vinmonopolet. Nå skal jeg ikke gjøre noen stor sak ut av dette, men om man ser på Vinmonopolet som i Oslo nå skal flytte sitt store pol fra Vika til Aker brygge, gjør de det nå med stor markedsføring, bannere og plakater med informasjon om Norges største prestigepol. Er det en passiv holdning for det helsepolitiske, eller er det en markedsføring?

- I tillegg er de jo veldig flinke til å sende pressemeldinger om at de skal åpne 12 ny butikker. Vi legger merke til at Vinmonopolet har intensjoner om å vokse, både i omsetning og antall butikker, sier Travel Retail Norway-sjefen.

Private flyplasser?

Fjeld-Hansen tror heller ikke politikerne helt har tenkt gjennom sine ønsker.

- Er det ankomsthallen på Gardermoen de vil ta over, eller er det alt vin- og spritsalg på flyplasser? Hva da i så fall med private flyplasser som Torp og Rygge [ikke drevet av TRN, journ.anm]? Skal de gå inn og overstyre disse kontraktene, som flyplassene er helt avhengig av?

- Vi føler vi har en så god struktur og drift, og så gode relasjoner til både toll, myndigheter og gårdeier - og ikke minst så god logistikk, at når politikerne får faktagrunnlaget, så vil man ikke gjøre noe med ordningen, avslutter Fjeld-Hansen.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere