Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Administerende direktør Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, mener nordmenn har alt å tape på en nedleggelse av taxfree-ordningen.
Administerende direktør Håkon Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, mener nordmenn har alt å tape på en nedleggelse av taxfree-ordningen. (Scanpix/TRN)

- Å fjerne taxfree-ordningen vil ikke gi lavere priser

Sjefen for taxfree-butikkene bryter tausheten og går til angrep på Vinmonopolet.
Sist oppdatert:

Det har den siste tiden blitt et stadig større fokus på tax free-ordningen i Norge, spesielt etter at Siv Jensen i sommer økte vinkvoten for de som ikke kjøper tobakk til seks flasker vin.

Tirsdag gikk også Vinmonopolet ut med en spørreundersøkelse som viser at et flertall av befolkningen ville gått med på å avvikle tax free-ordningen om en fikk lavere priser på Vinmonopolet.

- Hvis man forutsetter at halvparten av dette salget gikk til Vinmonopolet, og at en skulle holde inntektene til staten på et likt nivå, så kan man tenke seg en reduksjon på en vinflaske på 15 kroner. Det er en betydelig reduksjon, sa Vinmonopolets sjef Kai Henriksen til Nettavisen.


- Avinor fratas 2,3 milliarder

Administererende direktør Håkan Fjeld-Hansen i Travel Retail Norway (TRN), som drifter taxfree-butikkene på alle de store Avinor-flyplassene i Norge, har holdt en svært lav profil i debatten som har rast, men velger nå å ta bladet fra munnen.

- Avvikler du taxfree-ordningen på norske flyplasser, får du neppe noe lavere priser på Vinmonopolet. Det som i stedet skjer er at Avinor fratas over 2,3 milliarder kroner, som de er helt avhengig av, og som da må hentes et annet sted i statsbudsjettet, sier Fjeld-Hansen til Nettavisen.

Inntektene fra tax free-salget til TRN utgjør i underkant av en fjerdedel av inntektene til Avinor. TRN omsatte i fjor for drøyt 4,5 milliarder og betaler en omsetningsbasert husleie til Avinor på nær halvparten. Uten disse inntektene hadde Avinor gått med et underskudd på rundt 1,3 milliarder kroner.

Hvis vi husker tilbake til tiden før ankomsthandel, kjøpte jo folk bare produktene i København og tok de med seg på flyet hjem til Norge

Travel Retail Norge sitter selv igjen med 250-300 millioner kroner årlig.

- Vi vant kontrakten i 2005 i en anbudskonkurranse med den norske stat fordi vi hadde det høyeste og beste budet. At vi tjener penger er åpenbart at vi må, men vi klarer også en rasjonell drift som gjør at Avinor kan drive småflyplasser og utbetale utbytte til staten.

Ifølge Fjeld-Hansen er det ikke slik, som mange tror, at selskapet har tjent masse på de nye kvotereglene fra i sommer.

- Med endring av kvoten var tanken å få folk til å kjøpe mindre tobakk. Vi har sett en betydelig nedgang i tobakksalget, og en grei økning for vin, og det har ikke ført til noen betydelig større omsetning totalt sett, sier han.

- Vil bare kjøpe i utlandet

I spørreundersøkelsen til Vinmonopolet er det ikke spurt om en avskaffelse av kvoten du kan ta med inn til Norge på generelt grunnlag, men kun om avskaffelse av selve ordningen med tax free. Dermed er det et åpent tolkningsspørsmål om dette også inkluderer handel i utlandet.

- Om en avskaffer tax free-ordningen, betyr det ikke at folk går på Vinmonopolet i stedet. Hvis vi husker tilbake til tiden før ankomsthandel, kjøpte jo folk bare produktene i København og tok de med seg på flyet hjem til Norge, påpeker han.

- Flere har påpekt at om man i dag skulle starte på nytt med finansieringen av flytrafikken, hadde neppe subsidiering av alkohol og tobakk vært løsnignen?

Norske flyplasser drives i dag basert på salg av billig alkohol og tobakk.

- Slik «er det bare» i hele verden. At Norge skal bli et annerledesland her, tror vi ikke noe på. Om vi ikke opererer med taxfree i Norge, tror jeg nordmenn vil kjøpe i utlandet, og da mister man i stedet disse milliardene i inntekter.

Vinmonopolet tar over driften?

Et alternativ til å avvikle tax free-ordningen som har vært oppe flere ganger, er å la Vinmonopolet overta tax free-salget. Tanken er å gi et rikere vareutvalg, og at ikke et privat, delvis tysk selskap skal tjene penger på dette.

Denne argumentasjonen har TRN liten tro på. Årsaken er at alkoholomsetningen utgjør under 40 prosent av salget.

- Duty free dreier seg om relativt mye mer enn en vinflaske. Totalomsetningen er parfyme, kosmetikk, tobakk, sprit og sukkervarer. Skulle Vinmonopolet komme inn, så ville en ikke få tobakk, parfyme og lignende, og staten og Avinor ville fått lavere inntekter, og folk må da betale mer over skatteseddelen, sier Fjeld-Hansen.

Prosentvis omsetning av forskjellige varetyper i Travel Retail Norges butikker.


- Det er småpopulistisk å si at Vinmonopolet skal inn og ta over salget, og tro på lavere priser og bedre utvalg. Vi har 240 tax free-butikker, og i tillegg rundt 1000 kunder i fom av skip og lignende. Vår teori er at vi har innkjøpsfordeler som overgår hva Vinmonopolet kan få til noe sted.

- Vi har en logistikk som er i europeisk toppklasse, og å tro av Vinmonopolet skal ha en mer effektiv drift på de arealene vi driver på, det har jeg ikke noe tro på. Vinmonoplet er i en situasjon der de betaler nær null i husleie rundt omkring i landet, og likevel sliter de med å få driften i balanse. Å si at de kan ta over salget og betale over 2,3 milliarder til Avinor, tror vi ikke noe på, sier han.

- Hva slags signaler sender det?

Tax free-sjefen tror også at det å presse Travel Retail Norway ut av flyplassene vil sende et svært uheldig signal ut i verden.

Det er et svært påfallende signal hvis vi skulle presses ut til fordel for et statlig selskap, sier han.

- Se for deg dette: Vi har vunnet en kontrakt med et statlig eid selskap, og vi betaler betydelig i husleie, har verdens beste logistikk og 1100 ansatte i Norge. Og så lykkes vi med et allright nivå på vår drift. Så kommer et annet statlig selskap med et massivt presseangrep mot oss, et privat selskap, og vil ta over vår drift ... Uansett sektor: Hva slags signal sender det til en annen internasjonal investor som kommer til Norge og gjør det bra?

- Det er et svært påfallende signal hvis vi skulle presses ut til fordel for et statlig selskap, sier han.

Selskapet har i dag en kontrakt med Avinor som går til desember 2022.

Fakta: Spørsmålene i Vinmonoplets undersøkelse

Klikk for å åpne faktaboksen
 

«Tenk deg at taxfree-ordningen blir avskaffet, men at alkoholavgiftene gikk ned så mye at prisene på Vinmonopolet går ned med 15 prosent. Hvordan vil du stille deg til dette?»

- 54 pst positiv
- 21 pst nøytrale
- 21 pst negative
- 4 pst vet ikke

«Tenk deg at Vinmonopolet overtok alle taxfreeutsalg her til lands. Du ville få tilgang på større utvalg enn i dag og med samme prisnivå som du opplever på taxfree som i dag. Hvordan ville du stilt deg til en slik ordning?»

- 58 pst positive
- 22 pst nøytrale
- 16 pst negative
- 4 pst vet ikke

Tror ikke på spørreundersøkelsen

Travel Retail Norway setter også store spørsmålstegn til undersøkelsen Vinmonopolet har fått gjennomført, og mener spørsmålene er mer ledende enn reelle.

- Begge spørsmålene som ligger til grunn for målingene er basert på feilaktige forutsetninger. Avvikling av taxfree-ordningen vil ikke automatisk bety lavere priser hos Vinmonopolet, og dersom Vinmonopolet tok over taxfree-butikkene hadde de ikke klart å opprettholde de samme lave prisnivået som vi klarer. Dette vet nok Vinmonopolet, men de har tydeligvis et behov for å lage hypoteser som dette for å få svarene de vil ha.

- Mer interessante og reelle spørsmål hadde vært om folket er for å fjerne taxfree-ordningen gitt at prisene på Vinmonopolet ikke synker slik Henriksen hevder er mulig. Eller om folket var for at Vinmonopolet tok over driften av taxfree-butikkene gitt at prisene på varene steg. Det ville vært mer redelige spørsmål å stille.

- Det vi vet er at taxfree-ordningen er veldig populær. Derfor er det så mange som handler i våre butikker. Vi har drevet våre butikker siden 2005 og opplever stadig flere og stadig mer fornøyde kunder som er glad for å både få lave priser og god service.

Han sier at selv da «TV 2 hjelper deg» lagde negative oppslag om deres priser, der ett produkt som var tatt ut av sortementet - av i overkant av 200 undersøkte varer - ble trukket frem som dyrere, så viste likevel undersøkelsen at de var 25 prosent billigere på vin og 50 prosent billigere på sprit enn Vinmonopolet.

- Skifter argumentasjon etter hva de vil oppnå

Travel Retail Norway lurer også på hva Vinmonopolet egentlig ønsker.

- Vinmonopolet snakker ofte om den helsepolitiske saken. Da stiller jeg spørsmålstegn hvorfor polet gjør en sak ut av at det skal bli 15 kroner billigere vin. De endrer argumentasjonen etter hva som er temaet det snakkes om, mener han.

Han påpeker at selskapet han leder ikke er et tysk selskap, som mange hevder.

- Vi er et norsketablert selskap, der Terje Stykket (26 prosent) og NorgesGruppen (24 prosent) eier den ene ene halvdelen, og der tyske Heinemann eier resten, og vi betaler skatter og avgifter som alle andre norske selskaper.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere