RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

- Adressa og BT lot seg bruke

Sist oppdatert:
Men Arne Treholt bærer ikke nag til pressen.

- Jeg tror ikke Adresseavisen og Bergens Tidende bør være særlig stolte av måten de lot seg bruke på, sier han imidlertid.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- POT (nå PST, journ. anm.) hadde selvsagt medspillere i andre aviser, også i Oslo, men man brukte bevisst to sentrale regionsaviser som NRK så kunne sitere fra. VG var også spesiell. Enkeltpersoner i VG var alltid villig til å stille opp.

Den spiondømte tidligere Ap-politikeren snakker ut om sine medieerfaringer i siste utgave av Journalisten.

- Jeg skrev dagbok, og i ettertid kunne jeg da sammenlikne det som kom i mediene med mine notater fra avhørene. Det var helt åpenbart at politiet hadde en meget bevisst lekkasjestrategi, der de brukte utvalgte aviser, sier han om medieomtalen etter at han ble arrestert på Fornebu i januar 1984.

Selv hadde ikke Arne Treholt tilgang til aviser, radio og TV de første åtte månedene i fengsel.

- Jeg er egentlig glad for at jeg hadde nyhetsforbud. Jeg tror jeg ville blitt veldig opphengt i det som sto i mediene, om jeg hadde hatt løpende tilgang til dem.

Den Kypros-bosatte Treholt ble løslatt i 1992, og reagerte på medienes flokkmentalitet og journalisters frykt for å bryte ut av det etablerte bildet.

- Egentlig bebreider jeg ikke pressen så mye, men jeg håper de ved en annen korsvei tenker seg om to ganger før de går inn på denne typen planting av opplysninger, sier Arne Treholt til Journalisten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere