Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Nordmennene Kristin Holdo Hansen og Ken Oishi åpnet Soria Moria Boutique Hotel i Siem Riep, i Kambodsja, i 2007.
Nordmennene Kristin Holdo Hansen og Ken Oishi åpnet Soria Moria Boutique Hotel i Siem Riep, i Kambodsja, i 2007. (Soria Moria)

- Alle som jobber her kommer fra svært fattige kår

Shopping med annonselenker

Her kan du kjøpe gavekort til jul

Oddsen med annonselenker

300 i odds på Mjøndalen

Investerte sparepengene i norsk backpackerhotell i Kambodsja.

Det var tilfeldigheter som førte til at norske Kristin Holdø Hansen, og mannen Ken Oishi, åpnet sitt eget hotell i byen Siem Riep i Kambodsja.

- Da vi begynte planleggingen tidlig i 2007 hadde vi allerede bodd i Kambodsja i flere år, og kjente godt til landet og kulturen og den økende turismen i landet, sier Holdø Hansen.

Med bakgrunn fra blant annet hotelledelse, samt en stor dose engasjement, kom hun til Kambodsja for første gang i 1999 - rett etter at grensene ble gjenåpnet for turister.

Har du nyhetstips? Tips elin.reitan@nettavisen.no

Allerede i 2002 var hun med og åpne backpacker-hotellet Earthwalkers i Siem Riep, men sammen med Oishi, som kom til Kambodsja i 2005 via sitt arbeid med bistandsorganisasjonen Nedo (Norwegian Educational Development Organisation) hadde hun et ønske om å skape noe som var et alternativ til de flere hundre bistandsorganisasjonene som allerede var etablert i byen.

Soria Moria Boutique Hotel, og Sora Moria Educational Development Program, ble svaret.

- Da vi åpnet Soria Moria het de fleste hoteller noe med Angkor. Det er jo logisk, siden det er Angkor de fleste skal besøke når de kommer til Siem Reap, sier Holdø Hansen.

- Det er derimot ikke like gøy når reisende ikke husker hele navnet på hotellet sitt når de skal hjem på kvelden og prøver å finne frem til « Angkor - ett eller annet - hotell» Da er det nemlig ganske mange å velge imellom, og det hender turistpolitiet må bistå med å gå fra dør til dør og sjekke registreringslister, som i mange tilfeller ikke er blitt utfylt, fortsetter hun.

Gründerne hadde også et ønsket om at hotellet skulle ha et «norsk» navn, som samtidig gav mening på Khmer.

- Soria betyr sol på Sanskrit, og er derfor lett å uttale og forstå på Khmer, og alle språk som stammer fra Sanskrit, fortsetter hun.

- Investerte 700.00 kroner

For å gjøre drømmen om å skape en lønnsom bedrift, som skulle bidra til å endre lokalsamfunnet på en positiv måte, investerte Holdø Hansen og ektemannen 700.000 kroner av sine egne sparepenger i prosjektet.

- Soria Moria ble finansiert med private midler. Vi kjøpte en lease med 10 års leie, med mulighet for forlengelse, og gjorde en del oppussinger, sier Holdo Hansen, som medgir at de fikk en tøff start.

- Vi startet Soria Moria i 2007, raskt etterfulgt av finanskrisen med merkbar nedgang i turismen fra Europa/vesten. Videre har det vært perioder med politisk ustabilitet i regionen, bland annet i Thailand, og et par episoder med flom som har bidratt ytterligere til lavere antall turister enn forespeilet - samtidig har antall hoteller i området økt, og med det konkurransen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kristin Holdø Hansen jobber i dag for organisasjonen IMPACT NORWAY som arbeider med å bedre helse i tredje verden, med spesiell fokus på forebygging og behandling av funksjonshemming.


- Aksjeutbytte to ganger i året

På tross av dette opplyser Holdø Hansen at Soria Moria har hatt stabil og god utvikling, og gjør det bra.

Hun avviser imidlertid at de er blitt rike på hotelldriften i Kambodsja.

- Jeg kan nok ikke påstå at vi har blitt rike på hotellet, dersom du regner rikdom i penger. Kambodsjanske inntekter gir relativt dårlig valuta for pengene her i dyre Norge, sier Holdø Hansen.

I 2011 overførte hun og Oishi 51 prosent av eierskapet i hotellet til det lokale personalet. De ansattes eierandel ble utregnet basert på ansvarsområde og ansiennitet.

- Det lokale personalet har fått muligheten til å klatre seg ut av fattigdom - og er nå bedriftseiere med aksjeutbytte to ganger i året, sier Holdø Hansen, som i dag ikke har base i Kambodsja.

- Men vi er fortsatt involvert og bistår ved behov. Vi fungerer som rådgivere, og er i kontakt via e-mail, Skype og telefon, samt har ansvaret for oppfølgningen av personalutvekslingsprogrammet, forteller Holdø Hansen.

Overføringen av ansvar fra grunnleggerne til det lokale personalet har skjedd gradvis.

- Målet var at de lokale personale gradvis skulle ta over driften i forbindelse med overføringen av eierskapet, sier Holdø Hansen, som opplyser om at lokalsamfunnet har tatt godt i mot Boutiqe-hotellet.

- Dette er nok spesielt med tanke på filosofien bak driften - å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, både i form av gode arbeidsplasser, samarbeid med lokale leverandører og lokale bedrifter, samt støtte til lokale bistandsorganisasjoner. Nå eies jo 51 prosent av bedriften av lokale, som tar aktiv del i å støtte sitt eget lokalsamfunn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Soria Moria har vunnet en rekke internasjonale priser for sitt samfunnsengasjement - blant annet World Travel and Tourism Cuncils Tourism For Towmorrow Awards (Japan), Wild Asia Responsible Tourism Awards (Singapore), World Responsible Tourism Awards (London), Conde Nest Traveler Wold Savers Awards (New York).


Samarbeider med norsk hotellkjede

Noen av hotellets ansatte får også muligheten til å komme til Norge, da Soria Moria for tiden har et utvekslingsprogram, søttet av Fredskorpset, i samarbeid med Quality Hotel Expo, på Fornebu.

- To kambodsjanske jenter bor her i et år - mens to jenter fra Quality Hotel Expo er et år i Kambodsja. Dette samarbeidet skal gå over tre år - og vi håper at dette vil bidra til å øke deres kapasitet og forutsetninger, sier Holdø Hansen.

- Alle som jobber på Soria Moria kommer fra svært fattige kår, og har gjennom vårt «employee elevator program» og «higher education program» fått muligheten til å klatre oppover i gradene. I tillegg har vi hatt både engelsk og norskundervisning for personalet - og khmer undervisning for de av personalet som aldri har hatt muligheten til å gå på skole, som var svært vanlig for deres generasjon på grunn av krigen, fortsetter hun.

SE FLERE BILDER FRA HOTELLET HER:

Soria Moria Boutique Hotel åpnet i 2007.


De ansatte eier 49 prosent av hotellet.


De ansatte får opplæring i både hotelldrift og språk.


Hotellet har mottatt mange priser, blant annet for å drive grønt og bærekraftig.


BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+