NA24.no

KØ FOR Å KJØPE IPHONE 6: Kommunikasjonsekspert Trond Albert Skjelbred mener Apple har en god markedsføringsstrategi, men at de har et enda bedre produkt.
KØ FOR Å KJØPE IPHONE 6: Kommunikasjonsekspert Trond Albert Skjelbred mener Apple har en god markedsføringsstrategi, men at de har et enda bedre produkt. Foto: Paul Bernhard

- Apple er nesten en religion

Sist oppdatert:
Apple vinner først og fremst på at de har et godt produkt, mener PR-ekspert.

- For mange begynte det allerede i 1984 da den første Macintoshen kom. Du husker kanskje reklamen? Både den og maskinen var banebrytende, sier Trond Albert Skjelbred, partner og medeier i NOR PR.

Han mener Apple har lykkes først og fremst fordi de har et godt produkt, ikke utelukkende basert på markedsføringen.

- De er veldig flinke på markedsføring, og de klarer å skape en mystikk og forventninger globalt, men de er først og fremst flinke med produkter. Det viktigste for meg er at produktet funker hver eneste gang og at det er enkelt, sier Skjelbred.


Enkel psykologi

Over hele verden har folk sovet og stått i kø for å få tak i iPhone 6 som ble sluppet fredag. Utenfor Elkjøp på Lørenskog stod 300 i kø i morgentimene, men butikken hadde bare 233 telefoner.

- Det er enkel psykologi. Det at noe er begrenset på tilbudssiden gjør at folk vil ha det. Det er akkurat det samme som når man skaper kø utenfor en nattklubb. Sannsynligvis er det nesten ingen gjester inne, men man vil skape en idé om at her inne skjer det veldig mye og at tilgangen er begrenset, sier Skjelbred.

Han understreker at det er risikabelt å skuffe kundene som har stått i kø, men som ikke får kjøpt produktet.

- Likevel, en Appletilhenger vil ha Apple uansett. Det spiller mindre rolle hvor billig konkurrentene er. Apple er nesten for religion å regne for enkelte. Det er Apple, også er det de andre, sier Skjelbred.

I tillegg mener Skjelbred at Apple har forstått hvordan man får lojale kunder.

- De har gode produkter og er gode på kundeservice og det er svært viktig. En ting er at alle er hyggelige og imøtekommende når du skal kjøpe et produkt, men at den samme selgeren er like hyggelig og grei når du trenger hjelp eller service bidrar til langvarige og lojale kundeforhold. Dette har IKEA skjønt og det har også Apple.

BØYER SEG: Det er markedets tynneste telefon og den er laget i fleksibelt lettmetall.


Bryr seg ikke om kritikken

Apple har nok en gang vært en snakkis denne uken etter at de denne uken måtte trekke tilbake den siste iOs-oppdateringen sin og flere kunder har klaget på at den nye iPhone6 Plus bøyer seg. Skjelbred ser ikke dette som noe varig problem for selskapet.

- Ved denne lanseringen var det enkelte som hadde problemer med produktet, men det er sannsynligvis snakk om en liten andel av den totale kjøpermassen. Og selv om de som er misfornøyde med produktet deler dette på sosiale medier, vil det være enda flere som deler at de er fornøyde og entusiastiske, sier Skjelbred.

Truls Ramfjord Nilsen, butikksjef i Eplehuset Storgata, tror ikke nordmenn bryr seg om kritikken av iPhone 6.

Eplehuset Storgata i Oslo har på tross av kritikken hatt stor pågang. 

- Dette er faktisk den iPhone-lanseringen der vi har merket størst pågang. Mange liker for eksempel brukervennligheten, så slik negativ kritikk har ikke noe å si for dem. Det er tydelig at nordmenn elsker Apple-produkter, sier butikksjef i Eplehuset Storgata Truls Ramfjord Nilsen. 

Skjelbred mener Apple heller ikke ikke ville fått så mye oppmerksomhet i media dersom de hadde et dårlig produkt.

- Apple er synlige i media hele tiden. Hvis de hadde hatt dårlige produkter ville de fort blitt uønsket blant folk flest, sier Skjelbred.

Lykkerus

- Når Apple skal lansere et produkt så er det en stor begivenhet og noe mange mennesker gleder seg til. Det er derfor Dagbladet, VG og Dagens Næringsliv har direktesendinger fra produktlanseringer, sier Skjelbred.

I Australia kunne folk se på nyhetene hvordan den første personen som fikk kjøpt iPhone 6 mistet den i bakken.


- Det er ingen som teller ned når Samsung skal lansere et produkt. Det er ingen toppledere som benker seg foran skjermen for å følge med på lanseringen, og det er ingen kø utenfor butikkene for å være førstemann som får tak i produktet. Og hvis det skjer så kommer det ihvertfall ikke frem noe sted, sier Skjelbred.

Thor Kvakkestad mener teknologi-lykkerusen er kortvarig.

Men hvor lenge varer egentlig lykkerusen over å ha kjøpt et Apple-produkt?

Til syvende og sist er det jo bare en telefon.

- Lykkerusen noen får ved en ny iPhone 6, har sin årsak at det frigjøres mange stoffer i hjernen, bla dopamin, den kan i noe grad sammenlignes med rusen du får med å røyke en crackpipe. Rusen går fort over, sier Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri ved Psykia AS.

Dette er ikke Skjelbred helt enig i.

- Jeg har hatt iPhone i fire år og er fremdeles i lykkelig kompaniskap med telefonen. Iphonen fungerer godt, Apple holder hva de lover, og det er det det handler om, sier Skjelbred.




Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere