NA24.no

- Bedre i fjor

Sist oppdatert:
McCann overtok tronen i 2006, men tror de var bedre i fjor.

Den offisielle byråstatistikken for 2006 fra reklamebyråenes interesseorganisasjon Kreativt Forum ble nylig klar. Der har McCann tatt over tronen fra Dinamo.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Treg statistikk
Statistikken gis vanligvis ut på høsten, men denne gangen har Kreativt Forums leder Sol Olving måttet slite for å få inn de siste tallene.

- Det har vært to av de internasjonale som det har tatt veldig lang tid å få inn tall fra. Det er ikke tilfredsstillende, men jeg må bare konstatere at det er slik det har blitt. Vi ønsker å få dette ut langt tidligere, men vi får ikke gjort noe før vi får tallene fra byråene, sier Olving til NA24 Propaganda.

Hun sier at de likevel ønsker å fortsette å lage oversikten over medlemsbyråenes byråinntekt selv om noe av nyhetspoenget er borte.

- Det er interessant å se disse tallene i et litt lengre tidsperspektiv. I en del land har de gitt opp å gi ut denne statistikken som følge av at det tar for lang tid å få inn disse tallene på grunn av de strenge rapporteringsrutinene, sier Olving.

Status quo
Olving sier det er flere av byråene som falt fra i løpet av 2006, blant annet Ogilvy.

- Det var noen som ble lagt ned eller gikk konkurs. Vi har imidlertid fått inn en del nye byråer i 2007 som foreløpig ikke er med i statistikken. Totalt sett er det nok ganske likt, sier Olving.

Hun sier det ser ut til å vokse bra i distriktene.

- Flere av de byråene som vokser mest er fra områder utenfor Oslo og det ser jeg som veldig positivt, sier Olving.

Thomas Høgebøl i McCann.

Stolte på toppen
McCann Worldgroups administrerende direktør Thomas Høgebøl sier de er fornøyd med å innta toppen.

- Det er ikke nødvendigvis noe poeng å være størst. Vi blir ikke større enn vi fortjener. Men det er klart at vi er stolte av å være det største kommunikasjonshuset i Norge. Og vi er ganske sikre på at vi kommer til å ha større avstand til de neste byråene på listen i 2007, sier Høgebøl til NA24 Propaganda.

Han sier de er klare på at de fortsatt skal være et kommunikasjonshus.

- Vi er representert på flere områder og det er klart at det synes på byråstatistikken at vi ikke bare er et reklamebyrå. Vi liker å konkurrere og er avhengige av å være blant de beste i hver kategori hvis totalen skal bli bra. Vi synes den konkurransen vi opplever i dag skjerper oss og det er fremdeles sterk konkurranse i kommunikasjonsbransjen i Oslo, sier Høgebøl.

Sterkt fra sør
Et av de byråene som gjorde det aller best i 2006 var Kristiansandsbyrået Dale+Bang. Fra 2005 og til 2006 vokste omsetningen med 62 prosent og byrået var med det på størrelse med BBDO målt i omsetning.

Byråleder Eivind Ljøstad sier omsetningen har fortsatt å øke i 2007.

- Det var også et veldig bra år for oss. Nå er vi 37 ansatte og farten inn i 2008 har vært upåklagelig. Vi har tydelig truffet veldig godt i markedet her med tilbud om pr, digitale tjenester, reklame og eiendomsmarkedsføring på ett sted. Mitt inntrykk er at etterspørselen i Kristiansand har tatt seg opp, vi ser at flere av de andre byråene også vokser, sier daglig leder Eivind Ljøstad.

Her er de største byråene fra 2006:

Byrå

Omsetning i 2006 (mill)

Vekst i prosent fra 2005

McCann Worldgroup AS

173

12,5

Dinamo Norge AS

165

1,9

Grey Worldwide AS

131

- 0,3

DDB Oslo AS

87

- 7,1

Schjærven A/S

75

21,5

Virtual Garden AS

52

6,9

Bates United AS

49,8

-7,4

Try Reklamebyrå AS

47,5

20,1

Kitchen AS

35

15,5

I&M Kommunikasjon AS

20,4

45,8

BBDO Oslo AS

20

-58,1

Dale + Bang

19,6

62

Kilde statistikk: Kreativt Forum

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere