NA24.no

Foto: Ann Kristin Balto

- Bildet er drepende

Sist oppdatert:
- Kjos kan si hva han vil, vi ser drivstoffet renne fra vingen.

I helga ble Norwegians Dreamliner igjen forsinket, da det som ble beskrevet som en «drivstofflekkasje» ble oppdaget etter at flyet var dyttet ut fra gate.

Bildet til passasjer Ann Kristin Balto viser at drivstoff strømmet ut av den høyre vingen.

Les også: Her spruter drivstoffet ut av flyvingen (med video)

- Aldri noen fare

Ifølge Norwegians informasjonssjef Charlotte Holmberg Jacobsson, var dette i utgangspunktet ufarlig.

- Det var aldri noen fare for passasjerene, men prosedyrene er slik at man setter i verk en rekke tiltak når noe sånt blir oppdaget, sa hun til Nettavisen NA24.

- Bildet er drepende

Omdømmeekspert Trond Blindheim mener på sin side at bildet som nå har kommet ut, er det verste som kunne skje selskapet.

- Jeg skjønner godt at de ble bedt om å slette bildene. Bildet er, ja... det er så ille. En ting er at det er problemer med nye fly og tekniske problemer, men når det renner drivstoff ut av vingen, så hadde jeg pokker meg gått ut, sier Blindheim til Nettavisen NA24.

- Se på det da, det renner ut - og det er en stor søledam! Når vi hører noe ille, sier vi gjerne at det er det verste vi har hørt, og når man ser noe sier man at det er det verste man har sett, og for en gangs skyld er dette uttrykket rett, sier omdømmeeksperten.

- Mange er jo engstelige for fly, og man skal jo opp i luften, og stort sett går det bra, men når det renner bensin... Bildet er drepende! «Let the picture tell the story», sier han.

Blindheim vet ikke lenger helt hvordan Norwegian skal få rettet opp skaden til omdømmet sitt.

- Jeg vet ikke helt hva som skal til. Frekvensen av budskapet er ikke bra, det kommer oppslag etter oppslag, og nå må det stoppes. Det er masse mennesker som er involvert i forsinkelser, og store oppslag om sosial dumping. Og nå ser vi at det renner drivstoff ut av vingene til de nye flyene. Det er det verste som kan skje.

- Jeg tror de må ta flyene helt ut av trafikk, de kan ikke ha det slik, og sørge for at det er 100 prosent i orden når det kommer i trafikk igjen. Dette er helt grunnleggende. «Kan det eksplodere?» tenker jo folk. «Tanken lekker for f***, få meg ut av flyet!» Et bilde sier mer enn tusen ord, og Kjos kan si hva han vil, men vi ser drivstoffet renne fra vingen.

- Boeing er ansvarlig

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker Nilesen forteller at lekkasjen skyltes en ventilfeil.

- Det skal ha vært problemer med en ventil. Boeing er ansvarlig for teknisk vedlikehold, du må kontakte dem, sier han til Nettavisen NA24.

Nettavisen har vært i kontakt med Boeing, som undersøker saken.

- Grunn til at det er røyking forbudt

Drivstoffet passasjerfly av denne typen benytter er spesielle parafinblandinger, gjerne omtalt som Jet A-1. Som seere av den populære serien Mythbusteres vil ha fått med seg, er det en drivstofftype som er relativt vanskelig å antenne i flytende form, og som de ikke engang klarte å antenne med en gassbrenner.

For å antennes effektivt trenger det derimot å være i en luftblanding, og Jet A-1 har en fordampingstemperatur på over 38 grader. Det er for tiden vesentlig mildere i Bangkok.

Nestleder Jo Bjørn Skatvold i Norsk Flygerforbund (NF) sier at hendelser som dette kan skje.

- «Jet fuel» er noe lignende parafin, og når det står at det er røyking forbudt, er det en grunn til det, for det kan bli gassblandinger av slikt, sier han - og fortsetter:

- Når det gjelder hendelsen til Norwegian, så kan det noen ganger skje, og det skal jo ikke være slik. En må bestandig gå ut ifra at det er noe feil med flymaskinen, og da må dette sjekkes ut, og passasjerene må vite at det er sikkerheten som kommer først.

- Slitasje eller feil

- Hvor ofte skjer dette?

- Det skjer av og til, det kan være slitasje og det kan være feil, og da må det repareres, ifølge Skatvold.

- Hva hadde konsekvensen vært om dette skjedde i lufta?

- Først og fremst at en mister fuels, som gjør at man må lande tidligere, noe som har skjedd ved enkelte anledninger tidligere, sier Skatvold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere